I T A L I E
financieel
derde macht in de eurozone
Realisme
of Wanhoopskreet,
5sterren
en de League
het
roer moet om
wat zijn
hun plannen
In mijn laatste drie overpeinzingen heb
ik nagedacht over de monetaire perikelen in de eurozone en de staatsschulden
die nog steeds blijven oplopen.
In de tabel in het vorige blog heb ik de
eurolanden met elkaar vergeleken en zij blijken ver uit elkaar te lopen.
Zo ver dat een alles overkoepelende
monetaire politiek mij een praktische onmogelijkheid lijkt.
Italië, op twee na de grootste economie
van de eurozone kwam er als een van de zwakke economieën uit.
De
onvrede in Italië zelf over hun functioneren binnen en door de eurozone kwam
tot uiting bij de laatste verkiezingen.
De
rechtse, euro-sceptische partijen hebben de verkiezingen gewonnen, hebben hun
onderlinge verdeeldheden bijgelegd en zijn tot een soort verlanglijst of
concept akkoord gekomen.
Moeilijk
te zien of het het een is of het ander.
Alles
heel voorlopig en onofficieel.
Hun
toekomstplannen voor Italië zijn uitgelekt, een document van 39 bladzijden,
lees ik.
In deze
wereld van digitalisering blijft niets
verborgen, wordt hooguit genegeerd of
doodgezwegen.
De
vijfsterren en de League willen het volgende.
Welke
financiële en monetaire kant hun verlangens of eisen heen zouden gaan wist de
eurozone al.
Maar
het is nog in onderhandeling en alles kan nog veranderen en niet alles staat
geconcretiseerd in de concept Coalitie Overeenkomst van 58 pagina’s die de
uitgelekte 39 pagina voorganger ervan vervangt en niet alle punten uit de 39
pagina versie zo exact vermeldt, maar men kan er tussen de regels meer in lezen.
-Een
basisinkomen van 780 euro voor behoeftigen
-Een
flat taks (van 15%?)
-Een
schuldkwijtschelding door de ECB van 250 miljard euro, een deel dus van de door
de ECB van Italië opgekochte staatsobligaties (in totaal opgekocht voor 440
miljard euro)
-Op
monetair gebied afstand nemen van de 3% en 60% regel
-Opnieuw
onderhandelen over EU verdragen
-De
verhoogde pensioenleeftijd weer naar beneden
- Economische
procedures die het voor de euro lidstaten mogelijk maken de monetaire unie te
verlaten.
Nu is dat immers onmogelijk zonder ook de EU
te verlaten.
-Rusland
als economische partner
-nieuwe
regels voor vluchtelingen, geen Dublin akkoord handhaven.
-Italy
first
Goed,
het zijn allemaal zeer voorlopige plannen en het is de vraag of ze alle in de
definitieve coalitie overeenkomst (na consulteren van de leden van de twee
partij) zullen worden opgenomen.
Ze zijn
toch als een bom ingeslagen en druisen tegen de eurozone regelgeving in.
Ik lees
in de Duitse pers al dat deze, zij het voorlopige, voornemens een nachtmerrie zullen
zijn voor de eurozone bestuurders en dat is wel duidelijk.
Je kunt
ze afdoen als een cri de coeur en de gedachte dat het zo’n vaart niet zal lopen
en overgaan tot de orde van de dag.
Maar het
is duidelijk dat doorgaan op de huidige weg voor Italië geen oplossing uit hun
crisis biedt en dat hervormingen dringend nodig zijn.
De
vraag is wel of deze voorstellen een oplossing inhouden.
Ik zie
ze met mijn lekenoog als een schot voor de boeg.
Indien
de eurozone niet met een werkbare oplossing voor hun overgrote schuldenprobleem
komt dat nu investeringen en innovatie frustreert en dat bovendien steeds
verder toeneemt zullen zij zelf het heft in handen nemen.
Want
zoals ik al heel lang stel, en zoals de tabel in het vorige blog laat zien, de
schuldenproblematiek in de eurozone is een loden last voor verdere ontwikkeling
en voor vele eurolanden een onoverkomelijk obstakel.
Ook in
de eurozone lopen de rentetarieven op want de invloed van de USA rentestijgingen
doet zich overal gelden, niet alleen in de USA en Emerging Economies en maken
lenen duurder.
Er is
een ander verontrustend aspect aan deze voorlopige plannen.
Ze
zouden, zo zie ik het, in realiteit
alleen kunnen worden uitgevoerd als EU Verdragen en bijvoorbeeld S&G Pact worden
herzien.
Want
hoewel vastgehouden wordt aan het Verdrag van Maastricht geldt dat niet voor de
begrotings en staatsschuld regelingen daarin.
Deze
worden door Italië gezien als een belemmering voor zijn economische
ontwikkeling.
De verdragen
heroverwegen is echter een wespennest met blote handen te lijf gaan.
Als er
geen oplossing wordt gevonden zou Italië in het uiterste geval de eurozone misschien
moeten verlaten, hun eigen munt invoeren, vervolgens devalueren, tot een
schuldensanering komen, maar lidstaat van de Europese Unie blijven om in de
common market te blijven.
Maar
hoe realistisch zou dat zijn.
Voorlopig
in ieder geval hebben de coalitiepartners geen plannen in die richting volgens
hun verklaring.
Laten
we ook niet vergeten dat Italië bij het toetreden tot de eurozone al een
overgrote staatsschuld had:
debt%GDP
|
1999
|
2012
|
2014
|
2017
|
Italy
|
113.0
|
127
|
132.5
|
131.8
|
Ik vind
berekeningen vaak veelzeggend.
Daarom
heb ik voor mijzelf hieronder een “what if” 10 jaars simulatie gemaakt met een heel
simpel rekenmodelletje van de ontwikkeling van de financiën van Italië bij elk
jaar een geschatte groei van 3% bij een begrotingstekort van 4% en een
rentetarief van 4% (na afloop van ECB obligatie aankopen dus), 2% inflatie (ECB
streefdoel).
Het
uitgangspunt zijn de GDP en staatsschuld bedragen van eind 2017 in miljarden
euro:
En een
veel gunstiger what if: 4% groei, 2% tekort en 2% rente, 2% inflatie:
Zo kun
je een zeer groot aantal “what if” varianten laten zien.
Iedereen
kan zijn eigen conclusies uit deze niet fijnmazige maar wel duidelijke what if berekeningen
trekken en zich ook afvragen in hoeverre ze ook voor andere eurolanden gelden.
Hoe zal
de EU reageren op deze Italiaanse rebellie?
Ik
moest toch wel een beetje in mijzelf grinniken toen ik een Italiaanse suggestie
voor de berekening van de eurozone staatsschulden zag: neem daarin niet de door de ECB opgekochte
schulden (=staatsobligaties) mee.
Dat zou
de eurozone staatsschulden met maximaal 30% (het voor de ECB vastgestelde
maximum percentage opkopen per euroland) kunnen verminderen.
Ik heb
al eens de suggestie geopperd dat de door de ECB opgekochte eurozone lidstaten
schulden voor de eurostaten geen gevaar opleveren zolang deze schulden met
rollovers (opnieuw afsluiten) in handen van de ECB blijven.
De ECB
als schuldeiser en rollover bieder is anders dan publieke investeerders als
schuldeisers.
Italië gaat
zo met die gedachte alleen een stapje verder:
de ECB als permanente schuldeiser van de
eurozone.
Maar zoals
altijd zijn dit alleen maar de overpeinzingen van een amateur die van tijd tot
tijd stomverbaasd de gebeurtenissen aan zich voorbij ziet komen en zich vaak
afvraagt “Heeft nou niemand in Brussel en Straatsburg dit zien aankomen?”.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire