Democratie :
één stem
meerderheid geeft absolute macht alleen beperkt door de grondwet
De laatste weken vielen er
zelfs voor een leek niet veel nieuwe ontwikkelingen te overpeinzen.
Het was afwachten of in
Duitsland de SPD weer een sprong in het diepe zou maken met de Union en dat is
inderdaad gebeurd.
Maar voorzichtig gezegd is
het geen vreugdevolle hereniging van de twee.
Meer uit nood geboren.
Wat die sprong voor de
Europese Unie en vooral de eurozone gaat betekenen is nog niet duidelijk.
Macron ziet met genoegen
de oude bondgenoot weer aan de Franse zijde, maar wordt het zwaartepunt nu
verlegd van Duitsland naar Frankrijk?
Duitsland onder Schäuble
heeft immers altijd de zuinigheid en vlijt kant in de eurozone gekozen met de
stelling dat economische hervormingen de zwakke landen op het juiste peil
zouden brengen en ieder land zijn eigen financiën in balans moest brengen.
Frankrijk is voor een
lossere economische politiek met een eurozone die de kant van een fiscale unie
uitgaat waarbij dus de zwakke eurolanden financieel gesteund worden door de
sterke, misschien een soort transfer unie.
Maar Merkel heeft gezegd
dat Duitsland bereid is meer geld in de EU en eurozone te steken na de Brexit, ook voor nieuwe ontwikkelingen.
Gaat Duitsland onder druk
van de Pro EU SPD een ommezwaai maken?
Binnenkort zullen we het
hopelijk weten.
De groep van acht noordelijke lidstaten onder leiding van Nederland keert zich tegen de Macron/Juncker/mogelijk Merkel plannen voor een fiscale eurozone unie en Transfer Unie.
Geen euro minister van financiën, geen gezamenlijk budget.
Structuurhervormingen en zich houden aan het Stabiliteits en Groei Pact.
Men vreest een Frans/Duitse overheersing en wijst die af.
De groep van acht noordelijke lidstaten onder leiding van Nederland keert zich tegen de Macron/Juncker/mogelijk Merkel plannen voor een fiscale eurozone unie en Transfer Unie.
Geen euro minister van financiën, geen gezamenlijk budget.
Structuurhervormingen en zich houden aan het Stabiliteits en Groei Pact.
Men vreest een Frans/Duitse overheersing en wijst die af.
Een sturende as Duitsland
Frankrijk was simpeler in de tijd dat de samenwerking beperkt bleef tot zes
landen.
Nu met 27 lidstaten die
elk toch ook elk hun eigen agenda hebben zal de gezamenlijke sturingswil van
Frankrijk en Duitsland daar rekening mee moeten houden.
De verkiezingen in Italië
hebben het toch wel verwachte resultaat opgeleverd, de vroegere beoogde redder
van Italië Renzi heeft de doek al in de ring geworpen, de rechtse euro en EU
kritische partijen hebben gewonnen.
Italië wil een andere EU.
Maar welke?
En eerst een regering.
Ook daar lijkt hij eerder
uit nood geboren te zullen worden dan uit de positieve wil tot samenwerking.
Binnen de EU organisatie zien
we eveneens in plaats van een unanieme blik op de toekomst een verdeeldheid.
Laat ik het flink zwart
wit stellen zoals ik het als amateur zie.
Het Europees Parlement en
de Commissie willen een Federale Europese Staat met henzelf als parlement en
regering.
De Raad van
Regeringsleiders is verdeeld maar wil zo’n federale staat niet, zij willen zelfstandige staten blijven
met gezamenlijke uitvoering van kernfuncties.
Zij hebben de
beslissingsmacht in de EU die hun verleend is door het Verdrag van Lissabon.
De Visegrad groep van
oostelijke lidstaten willen de EU eerder zien als vrijhandelszone, een
economische unie dan als een politieke unie en willen geen macht overdragen,
integendeel.
Een aantal westelijke
lidstaten wil meer politieke eenwording, meer centraal geregeld vanuit Brussel,
maar beslist niet alle zijn het daar over eens.
Binnen de eurozone is er dan
nog het verschil in inzicht over de toekomst ervan tussen de economisch sterke
lidstaten en de economisch achterblijvende.
Daar gaat het ultiem om een
fiscale unie of niet en meer dringend of rijkere eurolanden de zwakkere met
geldtransfers of investeringen moeten steunen.
Het gaat daarbij beter met
de economie in de eurolanden maar de (staats)schulden nemen nog altijd sterk
toe.
Maar daarbij vraag ik me,
natuurlijk als amateur, af hoe de economische situatie in de eurozone zou zijn
zonder de voortdurende steun van de ECB met de onnatuurlijk lage rente op
schulden en de 2,5 biljoen euro extra geldsteun voor de eurozone.
Want dat schept, zo denk
ik, een kunstmatige economische situatie.
En zoals nu in Italië en
daarvoor in Polen en in Oostenrijk heel zichtbaar en ook in andere eurolanden
wat de EU het “populisme” noemt aan sterkte wint blijkt dat er ook bij de
bevolkingen van de EU landen een stroming is die de huidige ontwikkelingen in
de EU met argwaan aanziet.
De EU is geen democratie
maar een unie van zelfstandige democratieën die een deel van hun macht aan de
Unie (lees Brussel) hebben afgestaan
Er is geen grondwet maar
een Verdrag (van Lissabon, bedoeld als grondwet maar verworpen door referenda
in Frankrijk en Nederland).
In dat Verdrag worden de
taken van de EU verdeeld tussen centraal en de lidstaten.
Het beleid wordt met
inachtneming van de bepalingen in het Verdrag bepaald door de Raad van Regeringsleiders
(unaniem dus met veto recht) en uitgevoerd door de Commissie met een Europees
Parlement met beperkte macht.
In de praktijk gaat echter
steeds meer macht naar de centrale bureaucratie in Brussel.
Besluiten die onder
mandaat van het EP vallen worden niet alleen beslist door dat parlement maar in
laatste instantie door de Raad van
Ministers.
Geen democratie dus.
Is een democratie wel zo
zaligmakend.
In een democratie geeft
een meerderheid van één stem de absolute macht.
Zo kunnen de wensen van de
oppositie consequent genegeerd worden.
De enige zekerheid voor de
minderheid is te vinden in de grondwet die de grenzen van de macht van de
meerderheid aangeeft.
Kort gezegd zou zo de wens
van 49.99% van de stemgerechtigde bevolking totaal genegeerd kunnen worden.
En een uiterst kleine
partij die nodig is om die 50% plus één stem mogelijk te maken kan eisen
stellen die ver boven hun reële invloed uitgaan maar hun stem is nodig voor die
meerderheid van één en dus…
Men zou zo de democratie
de dictatuur van de meerderheid kunnen noemen.
Zwitserland heeft dat
voorkomen door het bindend referendumrecht.
Daar heeft bij belangrijke
kwesties de bevolking het recht hun mening te geven en is hun mening bindend.
Ons parlement heeft nu
juist het raadgevend referendum opgegeven zodat zelfs de wil van de bevolking
niet getoetst kan worden.
De rationale dat het geen
zin heeft omdat het raadgevend is en dus
niet behoeft te worden opgevolgd klinkt vreemd.
Al beslist het parlement
anders dan weet het toch dat het dan niet de wens van de bevolking respecteert.
Dat is dan in ieder geval
voor het parlement een leidraad.
De juiste weg zou, denk
ik, zijn geweest het raadgevend referendum
te behouden en er aan te werken het bindend te maken in plaats van het af te
schaffen.
Dat zou onze democratie echt
democratischer hebben gemaakt.
Als ik tenslotte dit alles
zo overpeins roept het bij mij als amateur de vraag op of het wel democratisch
gezien zo goed zou zijn van de EU een Federale Unie te maken met een alles
beslissend parlement en een EU regering met alle toeters en bellen.
Want democratisch gekozen
betekent echt niet democratisch geregeerd.
Maar zoals altijd zijn dit
de overpeinzingen van een oudgediende, een belangstellende leek, die dit alles
vanuit een afstand aanschouwt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire