Het economisch leven
draait om geld
Bruto Binnenlands Product,
Groei, begrotingstekort of overschot, inflatie, genormaliseerd, norminaal en
reëel, staatsschuld percentage, mediaan en gemiddeld, werkloosheid, forward
guidance.
De economie groeit, het
BBP stijgt met meer dan 2%, de inflatie is seizoen gecorrigeerd gedaald tot
1,2%, er is inflatie en core inflatie,
de staatschuld is gestegen maar percentage wijs gedaald tot 88,9, het
toegestane begrotingstkort is 3%, het echte begrotingstekort is 1,5%,
Wat betekenen die namen en
getallen. Waar komen ze vandaan?
Dat is voor een volgende
overpeinzing.
Maar de EU en de eurozone
moeten veranderen, meer integratie is de algemene kreet.
Maar wat is integratie, en
wat zijn de kerntaken van de EU, wat moet samen en wat moet niet samen.
Vorige keren heb ik er
over nagedacht en dat doe ik nu weer.
Want soms, maar ik ben
tenslotte maar amateur, heb ik de idee dat de establishment of de elite of hoe
we ze ook willen noemen voornamelijk steeds meer macht overdracht aan Brussel
willen onder de verhullende naam van hervormingen.
Vreemd omdat juist de
groei van de tegenstand daartegen, gemeenlijk populisme genoemd, toeneemt en
men dus zou veronderstellen dat daar rekening mee wordt gehouden.
Of is dat juist wel het
geval?
De belangrijkste
verkiezingen, die in Duitsland, het hart en de motor van de Europese Unie, zijn
achter de rug.
De ministersposten zijn
verdeeld, de interne machtsverhoudingen van de GROKO vastgesteld maar nog niet
uitgekristalliseerd.
Het is duidelijk dat de
nieuwe Duitse coalitie oppervlakkig gezien meer Pro EU en meer Integratie
gezind is dan de vorige.
Maar in het parlement zijn
er grote veranderingen.
Vol verwachting klopt ons
hart.
Wat gaat de as Frankrijk
Duitsland doen?
De Franse plannen van Macron
en de zijnen kennen wij.
In hoeverre Merkel er zich
achter schaart (want Frankrijk heeft nu duidelijke de leidende rol) ligt aan de
invloed van de SPD en die van de Union.
Niemand weet dat.
Hoe je de plannen voor de
eurozone (en ultiem voor de gehele Europese Unie) ook formuleert, je komt toch
uit op een alles delen.
Noem de eurozone fiscale
unie, transfer unie, deel unie met een eurozone minister van financiën, eigen
budget en budget besteding, eigen belastinginkomsten, maar zonder politieke
eenwording (d.w.z geen gezamenlijke regelgeving erover).
In alle gevallen komen er
geldstromen van noord naar zuid in voor.
En zo, hoe je het ook
bekijkt zijn deze plannen het bewijs dat de bedenkers ervan van mening zijn dat zonder dergelijke hervormingen
de eurozone niet kan voortbestaan.
Is dat zo?
Nu nog (en de
internationale analisten beklemtonen dat) is het de steun van de ECB die de
eurolanden steunt en zo het voortbestaan van de euro garandeert.
Draghi heeft dat in feite zelf toegegeven in 2012 toen hij zei
whatever it cost te doen om de euro te redden.
Dat is toen via lage rente
niet gelukt waardoor in 2015 de Quantitative Easing, het geld bijdrukken en de
obligatie aankopen, eerst van de eurostaten, nu van allerlei obligaties in gang
werd gezet.
Nu in 2018, drie jaar
later (nadat de Amerikaanse FED de steun al heeft afgebouwd en bijgedrukt geld
uit de circulatie neemt en de rente in kleine stapjes verhoogt) zijn er binnen de ECB de gesprekken over de
afbouw van het programma van QE.
Gesprekken door
effectenbeurzen met spanning gevolgd en geïnterpreteerd want de kapitaalmarkten
worden door de politiek van de Centrale Banken sterk gestuurd.
Zie de koersen op de
markten na uitspraken van de Centrale Banken.
Zekerheid is er niet,
ondanks de “forward guidance” van de ECB die niet bepaald vast uitlegbaar is.
Twee dingen lijken vast te
staan.
De lage rente door de ECB
blijft nog onbepaald lange, maar zeker zeer lange, tijd doorgaan in theorie tot
de core inflatie de 2% heeft bereikt waarop niemand zicht heeft want volgens de
modellen (en vroegere voorspellingen) zou die 2% al lang bereikt zijn.
Helaas lijkt de huidige
trend het tegenovergestelde te zijn: de inflatie in afgenomen tot 1,2%.
Het tweede is dat de 2.55
biljoen tot in september 2018 bijgedrukte euros gebruikt blijven voor nieuwe
investeringen en niet uit de circulatie worden gehaald.
Dus wordt het binnenkomende geld bij het aflopen van
huidig door de ECB aangekochte obligaties gebruikt voor het oversluiten ervan,
dus kopen van nieuwe obligaties van de oude schulden.
De balans van de ECB wordt
dus niet genormaliseerd (zoals de FED) maar blijft tot boven de 4 biljoen euro
gezwollen.
Dat houdt in dat de ECB
maximaal (want meer is nu niet toegestaan) 30% van de eurozone staatsleningen
in bezit kan houden door oude staats obligatieleningen steeds te vervangen door nieuwe.
Men zou zich kunnen
afvragen of het de taak is van een centrale bank om crediteur van de eurolanden
te zijn.
Maar dat is een ander
onderwerp.
Tenslotte is er geen
zekerheid dat inderdaad in september de laatste 30 miljard euros worden
bijgedrukt en gebruikt voor obligatieaankopen.
Al is het zinnetje
daarover nu weggelaten, het blijft duister.
Hoe het ook zij, de ECB
blijft dus steun aankopen doen met die
2,55 biljoen euros en de rente laag houden, ook al zouden er geen nieuwe
bijgedrukt worden en daarmee aankopen plaats vinden.
Als we dat inflatiedoel
dus inderdaad aanhouden als einddoel dan zullen pas renteverhogingen overwogen
worden als er 2% (of nabij) core inflatie is.
Er is geen enkele
uitspraak gedaan wanneer de ECB de balans gaat normaliseren, dat will zeggen
bij aflossen van aangekochte obligaties dat binnenkomende geld uit de circulatie
zal gaan halen.
In feite wordt er dus maar
één onderdeel van die driekoppige steun
in september 2018 stopgezet.
Tenminste als dat besloten
wordt.
In mijn lekenblik betekent
dat dat de euroeconomie vanuit het standpunt van de ECB nog niet in staat is op
eigen kracht zonder ECB steun een doelmatig economiebeleid te voeren, ondanks
de goede economische resultaten die Eurostat ons aanbiedt..
Of zou het zo zijn dat dat
gebrek aan economische kracht alleen voor een aantal eurolanden geldt.
Zouden dan de hervormingsplannen
daarvoor een structurele goede oplossing bieden?
De steun van de ECB,
officieel erop gericht de inflatie te verhogen, heeft drie in mijn amateuristische blik belangrijke
bijwerkingen.
De eerste is door de
geldhoeveelheid te verhogen met 2,55 biljoen euros wordt de marktwaarde van de euro verlaagd,
immers, hoe meer geld bij dezelfde assets, hoe minder waarde dat geld heeft.
Dat beïnvloedt weer de
wisselkoers met andere valuta die op zijn beurt weer de concurrentiepositie van
een land (zeker op de korte termijn) mede bepaalt.
De tweede is de
schuldvorming te blijven stimuleren en bestaande schulden draagbaar te maken
door de geringe rentekosten.
Zolang de ECB voor die
2,55 biljoen nieuwe obligaties (=schulden) blijft opkopen bij het aflossen van
oude obligaties (rollover) blijft daardoor al de rente op die nieuwe obligaties
laag, dat nog versterkt door het blijvende lage rente beleid.
Eurolanden blijven dus kunstmatig
lage rent tarieven betalen voor hun oude overgesloten obligatieleningen.
De staatsschulden van de
eurolanden in euros uitgedrukt blijven echter toenemen zolang er
begrotingstekorten blijven en dat is tot nu toe steeds het geval geweest en er
zijn geen aanwijzingen dat er begrotingsoverschotten zullen komen.
Zelfs in Duitsland waar
Schäuble een begrotingsevenwicht of zelfs surplus had bereikt (weliswaar door bijvoorbeeld
investeringen in de infrastructuur te temporiseren) zullen de GROKO plannen
weer nieuwe leningen (dus schulden) noodzakelijk maken.
Echt nieuwe obligatieleningen
zullen dus, als er rentestijgingen komen, duurder zijn dan de huidige omdat dan
een marktconforme rente betaald zal
moeten worden.
De derde is dat geld op
zich geen geld meer oplevert, integendeel dat de lage rente, de 0 rente of
zelfs een boete rente gekoppeld aan de
reële inflatie een flinke waardedaling van geld oplevert tenzij het belegd wordt in risico dragende
aandelen, leningen, crowd funding.
Iedereen dus
aandeelhouder.
Het is de vraag of deze,
door de Centrale Banken met hun sterk op de kapitaalmarkt gerichte monetaire
politiek, om een modewoord te gebruiken, duurzaam is.
De nadruk ligt te veel op
de staat, de organisatie, in plaats van op de bevolking, de burgers, die per
slot van rekening alle fondsen moeten opbrengen om deze Centrale-Banken-politiek
mogelijk te maken.
En de belangrijkste vraag
is natuurlijk hoelang zo’n politiek van voortduren de schuldvergroting en geldontwaarding
stand kan houden.
Maar dit zijn de
overpeinzingen van een leek, zonder waarde.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire