EU en eurozone Quo Vadis.
Het populisme zou overwonnen zijn, zo was de algemene
gedachte in Brussel na de verkiezingen in Nederland en in Frankrijk.
Maar de Nederlandse regering heeft maar een uiterst
krappe meerderheid doordat de tweede grootste partij, de PVV, wordt uitgesloten
van de politieke besluitvorming.
In Duitsland zien we een soortgelijke ontwikkeling.
Merkel en Schultz moeten slagen in hun onderhandelingen,
zo niet dat is het hoogst waarschijnlijk voor beiden het eind van hun politieke
carrière tenzij er, hetgeen niemand wil, een minderheidsregering komt.
Maar ik lees dat de meerderheid van de Duitsers noch
de GROKO noch een minderheidsregering ziet zitten.
Maar wat dan wel?
De oorzaak is de winst van de “populistische” AfD
Zo hebben PVV en AfD zij het indirect een grote politieke impact.
Voeg daarbij de nieuwe Oostenrijkse regering, jong en
met de rechtse partij ook in de regering, Polen en het Oostblok.
Het “populisme” heeft geen meerderheid maar wel
invloed.
Maar de EU en eurozone moeten hervormd worden vinden
Brussel en een aantal lidstaten, naar federalisme of nationalisme.
De inflatie wil maar niet
tot de gewenste 2% groeien in de eurozone, de lonen stijgen niet of nauwelijks
in reële termen, dat wil zeggen loonsverhogingen komen niet of nauwelijjks boven
de geringe inflatie die er is uit.
En er is niet één soort
inflatie maar meer.
In echte koopkracht gaat
men dus niet vooruit.
Toch zijn dat de doelen
die bereikt dienen te worden om de economie echt gezond te maken, zo is de
opvatting van de ECB.
Maar noch Draghi, noch
Yellen weten waarom die inflatie en die lonen niet willen stijgen terwijl wel
de economie opbloeit, de recessie voorbij is en de vooruitzichten voor de
komende jaren (bij gelijkblijvende bijkomende omstandigheden) zo gunstig zijn.
Het IMF ziet ook de toekomst
voor de wereldeconomie redelijk zonnig in maar ziet wel de overgrote
wereldschulden als een vertragende en wellicht bedreigende factor voor die
economie.
Maar die 2% inflatie en
inflatie overstijgende loongroei zijn geen wetmatigheden maar axioma’s, algemeen
door de vigerende economische stroming aangenomen.
Er is dan ook geen
eenstemmigheid over de doorgaande , nu 30 miljard euro per maand bijdrukken en
opkopen van staats en bedrijfsobligaties door de ECB.
De economie heeft die
steun niet meer nodig en de zo’n 2,3 biljoen bijgedrukte euros blijven door de
ECB gebruikt worden om aflopende obligaties te vervangen door aankoop van
nieuwe, rollover of aanvullende staats of bedrijfs leningen.
Zo blijft de ECB de
grootste schuldeiser van de eurozonelidstaten en heeft naar mijn schatting eind
dit jaar ongeveer 20% van de eurozone staatsschuld in handen en houdt die tot
er wordt overgegaan tot uit de circulatie halen van die bijgedrukte 2,3 biljoen
en het normaliseren van de ECB balans.
Maar wanneer?
Toch kan de ECB naar mijn
amateurs mening niet anders handelen.
Want door die blijvende
opkopingen gekoppeld aan de door de ECB nog lang blijvende uiterst lage en
negatieve rentestand blijven de rentelasten van de eurolanden overgrote staatsschulden
houdbaar.
En renteverhogingen die verhogingen van de yield op de staatsschulden
als gevolg zouden hebben zouden veel eurolanden in grote problemen brengen.
Dat bij ander beleid die
schulden nooit zo hoog hadden kunnen oplopen omdat hoge rentes hoogst
waarschijnlijk afschrikwekkend zouden hebben gewerkt is oude historie.
Dat die schulden er zijn
en bij hoge rente onhoudbaar zouden worden is het huidige probleem.
En we moeten niet vergeten
dat ook de bedrijfs en particuliere schulden onmatig hoog zijn.
We hebben al te lang op
schuldvorming geleefd.
En, als het 3% zonder
sanctie toegestane begrotingstekort door de eurolanden als norm blijft aangehouden
is het gevolg ervan dat de schulden in euros elk jaar met 3% van het GDP
stijgen.
Pas bij een
begrotingsoverschot gaan de schulden in euros afnemen.
Economische groei gepaard
met een begrotingstekort is varen tegen de stroom in en als die stroom groter
is dan je snelheid vaar je achteruit in plaats van vooruit.
Vandaar dat ik het vanuit
mijn amateuristische visie verstandig vind dat Duitsland en Nederland nu de
economie opbloeit niet snel extra geld gaan uitgeven maar een
begrotingsoverschot willen bereiken om de staatsschuld binnen de eurozone norm
van 60% te brengen of te houden.
Een gezonde financiële
politiek, maar de voorgestelde schulden en tekorten deling in de eurozone die
bij een fiscale unie ervan met eurobegroting en euro minister van financiën zou
ontstaan zou hier echter snel een einde aan maken.
De verdragen met hun eigen
financiële verantwoordelijkheid van de EU staten zelf en het verbod directe
financiële hulp te bieden tegenover het alles in de algemene pot, zonder politieke
invloed op de besteding of via bijvoorbeeld het ESM.
Het zuiden tegenover het
noorden.
In een vorig blog gingen
mijn overpeinzingen over science, tolerantie en de diversiteit in de bevolking.
Zekerheid tegenover
waarschijnlijkheid en consensus of zelfs meerderheid.
De nieuwe wetgeving in
Duitsland over de vrijheid van meningsuiting in de sociale media waarbij de
sociale media zelf zwaar beboet kunnen worden als zij uitingen toelaten die in
Duitsland bij de wet verboden zijn lijkt mij om twee redenen verwerpelijk.
De eerste is dat het
Duitse gerecht zich dient uit te spreken over al dan niet schuldig zijn aan een
overtreding van de Duitse wetten en eventueel dient te bestraffen.
Man kan de beslissing of
iets al dan niet strijdig is met de Duitse wetgeving niet overlaten aan de
sociale media die globaal werken.
Als de Duitse opsporings
en rechterlijke macht daar niet toe in staat zijn moet daar een oplossing voor
worden gevonden, maar niet daarbuiten.
Dat is een veeg teken van
zwakte.
De tweede is dat aan de
sociale media, als hen die taak wordt toebedeeld, een macht wordt toegekend die
zeer gevaarlijk zou kunnen zijn.
Nu al lees is hier en daar
verwijten dat er een zekere censuur zou kunnen worden uitgeoefend en zo een bepaalde politiek bevorderd.
Bovendien is zo de bewijslast omgekeerd geworden: in plaats dat
het gerecht bepaalt of iemand schuldig is aan een wetsovertreding moet de degene die door uitsluiting van
toegang door de sociale media wordt getroffen bewijzen dat hij niet
schuldig is.
Het is wel een taak van
die media aangifte te doen bij de opsporingsdiensten van verdachte bijdragen en
na te gaan of de identiteit die opgegeven wordt inderdaad de juiste is.
Wat wel, zo denk ik in
mijn onschuld, een essentiële taak van
de sociale media is, is het voorkomen dat internetters zich achter anonimiteit
kunnen verschuilen zoals vroeger de schrijvers van anonieme gifbrieven.
Want die zijn van alle
tijden.
Maar zoals steeds zijn dit
alleen maar mijn persoonlijke amateuristische overdenkingen.
Geen wetenschappelijk
betoog.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire