2017 loopt op zijn laatste
beentjes en dan ......
the more they lose the more they want
establishment against populism
Zo vrijwel aan het einde
van 2017 kan men wel stellen dat dat jaar in de geschiedenis van de EU een
veelbewogen jaar was en naar alle waarschijnlijkheid zal 2018 dat evenzeer
worden.
Ontwikkelingen in de lidstaten hebben een grote weerslag
gehad op de gouvernance in de EU.
Er is, net als in de rest
van de wereld, groei van het GDP, maar de staatsschulden (en die van bedrijf en
particulier) blijven in euros oplopen.
De recessie is echter
voorbij en veel lidstaten hebben de economische toestand van voor de 2008
crisis weer bereikt (behalve dat schulden niveau).
De economische
vooruitzichten zijn positief bij een rustige wereld.
Na de verkiezingen in
Nederland, waar de “populistische” , rechtse partij PVV van
regeringsdeelname werd uitgesloten
hoewel het de tweede partij van het land was geworden en in Frankrijk waar Le
Pen van het Front National in de tweede
ronde van de presidentsverkiezingen (bij een uiterst lage opkomst) door Macron
werd verslagen waarop bij de parlementsverkiezingen een totale ineenstorting
van de gevestigde partijen volgde was er een gevoel in Brussel dat het
populisme verslagen was.
Voor de Europese Unie en
dus ook voor ons is de toekomstig nieuwe regering van Duitsland een uiterst
belangrijke ontwikkeling.
Bij de verkiezingen in
Duitsland bleek dat de AfD (Alternatief
voor Duitsland) behoorlijke winst had gemaakt en dat de Liberale PFD weer in
het parlement was teruggekeerd.
CDU/CSU en de socialisten
(SPD) verloren flink maar behielden samen toch een meerderheid in het parlement.
De socialisten trokken
lering uit hun forse verlies (minder dan CDU/CSU) en verkozen in de oppositie
te gaan.
Een lange en onzinnige
poging om met Groen en Liberaal tot een regeringsmeerderheid te komen mislukte
voorspelbaar.
Nog steeds is er een
politiek vacuum.
Weliswaar is de SPD
teruggekomen op hun besluit in de oppositie te gaan maar nog steeds houden zij
de onzekerheid aan of zij in een coalitie met de CDU/CSU met Merkel als
kanselier willen participeren of dat zij Merkel in een minderheidsregering zouden
gedogen of als derde mogelijkheid nieuwe verkiezingen zouden prefereren.
In ieder geval zo liet
Gabriel, die weer meer op de voorgrond treedt, weten dat hervormingen van de EU (en eurozone) een essentiële
voorwaarde voor de SPD vormen.
Gabriel is een voorstander
van de Macron voorstellen tot hervormingen en dat maakt deze eis ook voor ons
als klein eurozone land (hoewel financieel op de vijfde plaats van de
negentien) heel belangrijk.
Tot ver in 2018 zullen we echter
moeten wachten voor we weten wat er in het vat komt te zitten.
In de praktijk is het dus
zo dat de opkomst van de rechtse nationalistische partijen in de EU juist de
tegenovergestelde uitwerking heeft en meer uitsluiting ervan veroorzaakt en
meer drang tot verdere integratie van de EU.
Maar er was en is natuurlijk
al gebrek aan eenstemmigheid, essentieel voor de besluiten van de
regeringsleiders die in de Raad unaniem besluiten nemen.
Die diversiteit neemt nu verder
toe.
De oostelijke EU lidstaten
met nu de Oostenrijkse coalitie met de “populistische” FPO opgenomen in de
regering verschillen over het einddoel van de EU sterk met de westelijke
lidstaten (ook Nederland in het Europees Parlement).
Meer integratie tegenover
alleen vrijhandel, politiek tegenover economie.
En hervormingen leiden alle
juist tot meer integratie.
In Spanje is er geen stap
dichter bij een oplossing gekomen voor het door Rajoy eigenlijk op de spits
gedreven Catalaanse probleem.
Dat probleem suddert al
decennia lang.
De Catalaanse
ontevredenheid over eerder gebrek aan inzicht en communicatie van de Spaanse
nationale regering over de Catalaanse belangen is steeds groter geworden en is
nu een probleem geworden voor de EU zelf.
Nu hebben de separisten in Catalonië de meerderheid in hun parlement.
De PP (Rajoys partij), met nog maar 2 zetels van de 11 die ze hadden, vindt dat de separisten toch verloren hebben en de separisten leiders zijn of in de gevangenis of in ballingschap in een ander EU land, België en kunnen dus geen leiding geven.
Dat is ook politiek bedrijven.
Nu hebben de separisten in Catalonië de meerderheid in hun parlement.
De PP (Rajoys partij), met nog maar 2 zetels van de 11 die ze hadden, vindt dat de separisten toch verloren hebben en de separisten leiders zijn of in de gevangenis of in ballingschap in een ander EU land, België en kunnen dus geen leiding geven.
Dat is ook politiek bedrijven.
Dit is geen louter Spaans
nationale zaak maar een EU belang dat de Spaanse economie, bij de top vijf van
de EU, geen verdere schade leidt.
Want de Spaanse economie
groeit inderdaad goed maar het welzijn en de welvaart van de bevolking loopt
nog sterk achter gezien de werkloosheidscijfers en de loonhoogte.
Een verstoring daarvan is
een verstoring van de economische groei van de eurozone en de EU.
Italië is (als we
Griekenland buiten beschouwing laten) niet alleen een economisch zorgenkind,
maar ook vanuit een EU politiek oogpunt een risico factor.
Noord Italië vroeg in een
referendum ook meer zelfstandigheid, waarschijnlijk in maart 2018 zullen er
verkiezingen komen waarbij de Democratische partij en de Five Star Movement
elkaar op de hielen zitten met als derde Forza Italia.
Berlusconi is weer
verschenen op het politiek toneel.
Ook hier grote
werkloosheid en een opkomst van het nationalisme.
Wat de EU establishment “populisme”
noemt neemt verder toe.
Zelfs in de essentiële EU
zaken is het moeilijk tot een eenvormige besluitvorming te komen in de Raad van
Regeringsleiders.
Afgezien van uiteenlopende
nationale belangen is er vanuit mijn amateuristische optiek gezien een schroom
(of misschien zelfs angst) de grip op de besluiten te verliezen.
Want is er eenmaal een
unaniem besluit genomen dan wordt de uitvoering ervan verricht door de Europese
Commissie en is uit de jurisdictie van de Raad van Regeringsleiders getild.
Er is wrijving tussen de
inzichten over de Europese Unie van de Europese Commissie, the executive arm,
en de Raad van Regeringsleiders, de beleidsbepalende institutie, zo denk ik.
De Commissie trekt steeds
meer regulerende (zeg wetgevende) macht naar zich toe die tenslotte zou
uitmonden in de EU als een Federale Unie centraal bestuurd vanuit Brussel.
De Raad van
Regeringsleiders, en zeker daarin de oostelijke regeringsleiders, wil geen Federaal
bestuurde EU maar een Unie van Nationale Staten met bepaalde gezamenlijke
essentiële taken (zoals uiteengezet in het Verdrag van Lissabon.
Zolang er geen definitieve
beslissing is geweest tussen die twee eindpunten van de EU is zullen er
problemen zijn in de ontwikkeling van de EU.
Het Verdrag van Lissabon
heeft de kool en de geit gespaard in de daarin bepaalde beheersvorm van de EU.
De uitslag van de coalitie
besprekingen in Duitsland moeten worden afgewacht voor de macht van de as
Parijs Berlijn kan worden bepaald.
Want er lopen
verschillende haarscheuren in de EU structuur naast de Federaal – Nationaal
lijn, waarvan één is de acceptatie door de regeringsleiders van een centrale
rol van Duitsland/Frankrijk, de groeiende rol van de nationalistische partijen binnen
de EU lidstaten, het meningsverschil tussen Polen en Brussel over de vraag of
Polen (met een rechtste regering) zelf met
parlementaire meerderheid mag bepalen hoe rechters te benoemen of daarmee EU
normen en waarden schaadt en het dreigement van een artikel 7 procedure, en
vervolgens ook de vraag of de eurozone zich moet ontwikkelen tot een Fiscale
Unie zonder Politieke Unie, de vraag over een EU met meer snelheden (of
integratie niveaus) zonder de EU gelijkheid van lidstaten aan te tasten, en,
wat eigenlijk het belangrijkste zou moeten zijn, de bestrijding van de groeiende
armoede (ook in work poverty, werken voor een loon dat niet boven de
armoedegrens oplevert), de groeiende energiearmoede door de stijgende
elektriciteitstarieven voor particulieren waardoor honderd duizenden mensen
zonder elektriciteit moeten zien te leven.
Want er is nog steeds een
te grote werkloosheid in de EU en bij de werkenden teveel kleine banen met te
lage lonen.
En de Europese Unie is er
niet voor de establishment maar voor de bevolking.
En de economische groei
moet veel meer de EU bevolking ten goede komen en niet de aandeelhouders.
Maar dit zijn alleen maar
de overpeinzingen van een welwillend amateur.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire