Vakantietijd
maar
de ontwikkelingen gaan door
Het is
vakantietijd maar dat wil niet zeggen dat er rust heerst in de EU en eurozone
en de rest van de wereld. En voor een amateur die links en rechts leest en
doorzoekt is het duidelijk dat fake news niet bestaat , wel fake facts and
left-out facts en wat de media daar van
maken over links en rechts.
Het rommelt juist
binnen de EU. Italië is verontwaardigd,
om het zacht uit te drukken, over het plotseling door Macron (tijdelijk)
nationalisen van de scheepswerf STX die
al vrijwel in Italiaanse handen was overgegaan. Italië is duidelijk “pas
content” en laat dat ook merken.
Frankrijk en
Zweden schijnen het “social dumping system”, zoals het laten werken van mensen
uit lage lonen EU landen door werkgevers
in de westelijke eurolanden tegen ondermaatse lonen en arbeidsvoorwaarden wordt
genoemd, zat te zijn en zoeken wegen om er een eind aan te maken. Maar was dat
niet een van de oorzaken van de Brexit? De EU is toch ook gebaseerd op dat
vrije verkeer van goederen en diensten en mensen.
De verhouding van
Brussel met Polen wordt steeds grimmliger. Polen wordt door de Commissie bedreigd met artikel 7 (hetgeen kan leiden tot
verliezen van stemrecht in de EU) of anders het intrekken van subsidies omdat
het de EU “rule of law” aan de laars zou lappen door de nieuwe benoemingswetten
voor de rechterlijke macht. Nog eigenlijk een nasleep van de snelle benoemingen van toprechters door
de demissionaire, weggestemde, Poolse regering. Want de
rechterlijke macht kan dan onafhankelijk zijn, maar de benoemingen zijn
vaak politiek getint (vergelijk de USA). Polen eist bovendien nog
herstelbetalingen van Duitsland voor de schade uit de Tweede Wereldoorlog.
In het algemeen
is er een verschil van mening over het wezen van de EU tussen de oostelijke EU
lidstaten en de westelijke. De eerstgenoemde benadrukken het economische
handels karakter van de EU met behoud
van de nationale zeggenschap en de eigen identiteit, de westelijke (regeringen)
zien de politieke integratie van de EU, de “ever closer union” als einddoel. Ook wat betreft de illegale
migranten aanpak zijn er grote onoverkomelijke verschillen tussen de twee
blokken. Maar dat is en blijft ook voor de gehele EU een heet hangijzer waar
nog geen enkele houdbare oplossing voor is gevonden.
Een ander aspect
is de groeiende ongelijkheid tussen de beloning van kapitaal en arbeid die niet
alleen ethisch onderdehand niet meer te billijken valt maar ook grote invloed
op de economie heeft. Doordat loonaanpassingen achterbleven en blijven bij inflatie
en productiviteitsverhoging neemt de koopkracht af. Let daarbij ook op het
verschijnsel dat beurskoersen stijgen bij reorganisaties die tot ontslaggolven
in de onderneming leiden en werkeloosheid.
Dat bij de
verkeerde toepassing van austerity niet het uitgavenpatroon van de eurolanden
en de economische efficiency werden aangepakt maar de gemakkelijke weg van de
lastenverhoging voor de bevolking om niet het
3% begrotingstekort te te overschrijden en de verlaging van lonen om de
concurrentiepositie te versterken leidde ertoe dat in de eurolanden de binnenlandse
koopkracht sterk aangetast werd waarbij juist de zwakkere eurolanden het
zwaarst werden getroffen waardoor in work poverty (ook in de sterkere landen) en
het risico van armoede toenamen en de belastinginkomsten daalden. Griekenland door
zijn afhankelijkheid van bail-outs daartoe verplicht door de eurozone is een
goed voorbeeld hiervan. En denk erom dat de nieuwe bailout bedragen werden en worden
gebruikt voor aflossing en rentebetaling van oude schulden en niet of
nauwelijks bijdragen aan het economisch herstel van het midden en kleinbedrijf,
dat ook niet profiteert van de lage rente en het opkopen van leningen van grote
ondernemingen door de ECB.
De koers van de
euro is sterk gestegen, niet alleen ten opzichte van de dollar, tot $ 1.18 vanaf enkele maanden terug $ 1.06. Het kan
verkeren want vele analisten voorspelden toen dat er pariteit tussen dollar en
euro zou komen, één op één. In plaats daarvan een eurokoers stijging van 15%.
De ECB zal met
lede ogen toezien hoe het hen niet is gelukt de eurokoers laag te houden
ondanks de QE. Door die stijging daalt de concurrentiepositie van de zwakke
eurolanden en neemt die van de dollar
toe.
Evenmin is er
beweging in de inflatie die weer gedaald is tot 1.3%, ver van de bijna 2% grens
van de ECB.
Er lijkt geen
ontkomen aan dat de rente dan toch een stijging zal gaan vertonen
ondanks de uiterst lage en zelfs
negatieve rentetarieven van de ECB want de groei in de eurozone economie
zet door, 1.9% en wellicht nog meer op jaarbasis. Dat geldt niet alleen voor de
eurozone maar is wereldwijd, voor de gelovers in het cyclische karakter van de
economie zet het cyclische herstel door. In het eerste kwartaal van 2017 waren
de resultaten hoger dan de prognoses en de resultaten die niet voor het tweede
kwartaal binnnenkomen bevestigen dat beeld. Overigens is de prognose voor de wereldgroei
beduidend hoger (3,5%) dan die voor de eurozone.
In een vorig blog
heb ik ook gewezen op de gevaren van renteverhogingen voor nieuw af te sluiten
leningen door de eurolanden die dan een marktconforme rente zouden moeten
betalen. Dat geldt echter alleen voor leningen die uitgaan tot boven die welke tot het einde
van de QE (dus tot het stoppen met geld bijdrukken) zijn afgesloten.
De ECB besteedt
immers het vrijkomende geld bij het aflossen van mature bonds om weer zoals zij
zeggen te “investeren”, dat wil eenvoudig uitgelegd zeggen rollover van
leningen (dus oude aflopende leningen te vervangen door nieuwe leningen) op te
kopen.
De meer dan 2200
miljard bijgedrukte euros worden dus niet (zoals de FED waarschijnlijk in
September a.s. gaat beginnen te doen) uit de circulatie gehaald en de balans
van de ECB blijft dus boven de 3,5 biljoen euros.
Voor die rollover
geldt dus nog steeds de bescherming van de ECB die dan, zoals ik al eerder heb
vermeld, zo’n 30% van de eurolanden schulden in bezit houdt. Totdat de ECB
begint met het opschonen van de balans door die paar duizend miljard euro te
vernietigen. Uiteraard pas indien de economie van de eurolanden dat mogelijk
maakt. Dus als de economie zo enorm
sterk is gegroeid dat de huidige 89,5% van het Bruto Binnenlands Product nog
maar 60% van het dan zo sterk gegroeide GDP is of indien er voldoende bezuinigd is
om begrotingstekorten om te laten slaan naar flnke begrotingsoverschotten.
Dus zelfs als het
bijdrukken wordt gestaakt loopt het opkopen van obligaties gewoon door en
blijft de rente op obligaties beïnvloeden. Pas als de ECB balans weer geslonken
wordt tot het pre-stimulerings niveau is
de normale situatie terug. Hopelijk voor er een nieuwe (cyclische) recessie
komt want dan zal opnieuw op dezelfde manier moeten worden ingegrepen. En daar
zal monetaire ruimte voor nodig zijn. Want nu is het meeste kruit verschoten,
menen vele analisten.
Natuurlijk kan
men in plaats van de 60% EU staatsschuld norm een hoger percentage aanhouden. Maar het
blijft altijd zo dat de rentekosten niet het functioneren van de staat mogen
verhinderen. Dus zolang de rentekosten normaal opgebracht kunnen worden. In dat
geval hangt de houdbaarheid van de schuld van de marktrente af die op zijn beurt ook weer van
de risico factor afhangt. Hoe hoger de schuld hoe groter de risico factor. Het
is duidelijk dat voor zwakke landen met een schuld van meer dan 100% die
risicofactor zeer hoog is. Kijk maar eens naar de rente op staatsleningen voor
de eurozone tot stand kwam. Dat verklaart ook de steeds terugkomende roep om
Eurobonds die dus de sterke landen een soort bescherming voor de zwakke zouden
laten zijn ten koste van hun eigen marktconforme rente.
Tot nu toe heb ik
de QE alleen betrokken op de staats financiën. Maar ook de niet staatsschulden
spelen een rol. Zo bestaan er zogenaamde « zombie » banken en
bedrijven. Instellingen, vooral in de
zuidelijke eurolanden, die feitelijk niet
levensvatbaar zijn maar overeind worden gehouden door leningen en schulden. Zij
kunnen door de lage rentestand wel de rente opbrengen over die schulden maar
niet de schulden zelf afbetalen. Renteverhogingen zouden hen zeer
waarschijnlijk doen omvallen.
Ook hier speelt de monetaire politiek van de ECB een rol en het tightenen van deze politiek door taperen en stoppen van de QE of het verhogen van de rentetarieven zal gevolgen hebben voor deze instellingen. Maar aangezien ze niet levensvatbaar zijn zijn ze in werkelijkheid een blok aan het been van de economie en zullen ze uiteindelijk toch moeten verdwijnen. Alleen het “hoe” levert problemen op.
Ook hier speelt de monetaire politiek van de ECB een rol en het tightenen van deze politiek door taperen en stoppen van de QE of het verhogen van de rentetarieven zal gevolgen hebben voor deze instellingen. Maar aangezien ze niet levensvatbaar zijn zijn ze in werkelijkheid een blok aan het been van de economie en zullen ze uiteindelijk toch moeten verdwijnen. Alleen het “hoe” levert problemen op.
En de recente
omzeilingen van de juist in werking getreden regels voor het saneren en
opheffen van banken in Italië hebben het toch al niet grote vertrouwen in de EU bankenunie geen
goed gedaan. Want wat is het nut van regelgeving als deze of mazen
“ontsnappingsclausules” vertoont of niet wordt nageleefd. Beide komen teveel
voor in de EU. S&G Pact, bijvoorbeeld, of de Schengenzone en het illegale
migranten problem. Of het verbod op directe steun van eurolanden onderling en
ECB dat door het indirect te maken geoorloofd werd. Maar duidelijk niet zo
bedoeld.
En eurozone
minister van financiën met eurozone budget en eigen belastingheffing is tegen
de verdragsregels van directe steun in. Maar toch wordt er heel serieus over
gepraat.
Maar zoals altijd
zijn dit de persoonlijke overpeinzingen van een niet specialist, een amateur
die de plank dus best mis kan slaan.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire