Inflatie en Stimuleren
Quantitative Easing
Beginnen is gemakkelijk maar
Stoppen kan
misschien niet meer.
De EU staat voor globalisering, de USA, althans
Trump, voor protectionisme. Globalisering is niet nieuw, reeds in de oudheid
was er een levendige handel tussen bijvoorbeeld Cornwall en Noord Afrika.
Handel is altijd grensoverschrijdend geweest en piraten ook om de
handelsschepen te beroven van hun globale kostbare waar. Portugal, Engeland en
Nederland vochten bloedige handelsoorlogen op zee uit.
In feite is vanuit mijn amateuristische
gezichtspunt wat wij globalisering noemen een vorm van protectionisme. Door globale
handelsverdragen (en associatieverdragen) te sluiten nemen wij bepaalde landen
of groepen landen op in ons handelscircuit onder gunstige voorwaarden voor
beide partijen en sluiten daarbij alle andere landen hiervan uit. Voordelen
voor de deelnemers, hogere lasten voor de niet deelnemers.
Zie de EU met haar “single market” en nu Groot
Brittanniê, tot nu toe nog steeds deelnemer erin maar als het uittreden
voltooid is een uitgeslotene. Zie dan hoe er nu onderhandeld moet worden over
eventuele nieuwe voorwaarden voor het UK voor de handel met de EU en omgekeerd
voor die toekomst. Puur protectionisme van die “single market”.
Ware globalisering zou zijn geen enkele
handelsbelemmering tussen de landen van de wereld en dus pure concurrentie op
prijs en kwaliteit. Net zoals velen de nationaliteiten verwerpen en
wereldburgers willen zijn zonder grensbeperkingen. Geen landbewoners meer maar
wereldbewoners. Beide misschien ideologisch prachtig maar pragmatisch
uitgesloten. Zwart wit bestaat niet, in alles moet een werkbare en houdbare
tussenvorm worden nagestreefd. Dat is nu het geval in de EU, hoewel ook daar in
beperkte mate.
Het is vakantietijd, massa’s mensen
verplaatsen zich van zuid naar noord, oost naar west en omgekeerd. Dat wil
zeggen de massa’s die zich dat veroorloven kunnen. Want naast de zeg zestig
procent van de EU bevolking die zich dat kan veroorloven is er minstens 30% die dat niet kan. Maar die zijn
onzichtbaar.
In Italië
bijvoorbeeld zijn het niet alleen de banken die lijden onder een overmaat van
slechte leningen, waar de belastingbetaler voor opdraait in plaats van de
bankeigenaren, maar is de armoede bijna verdrievoudigd in de laatste tien jaar.
Zelfs de inwork poverty in de eurozone neemt toe omdat de lonen sinds lang al niet meer de inflatie bijhouden zodat de koopkracht daalt bij vooral sterk stijgende energieprijzen die voor steeds grotere groepen onbetaalbaar worden.
De inflatie, die bijna 2% die door de Centrale Banken wordt gezien als de heilige graal voor de economische groei, maar wereldwijd weigert gehoor te geven aan de pogingen van de Centrale Banken om hem te dwingen die waarde te bereiken.
En in landen waar er veel inflatie is deugt de economie van geen kanten.
En is een
inflatie van 2% inderdaad een must voor een goed lopende economie. Het is geen
1+1=2 maar een soort axioma.
Wat wel zeker is,
dat de loonsverhogingen geen volledige compensatie voor die inflatie zijn
geweest en dat daardoor de koopkracht achterop is geraakt.
De ECB roept nu
op tot loonsverhogingen die de inflatie zouden aanjagen, maar de bittere
werkelijkheid is dat in de zwakkere eurozone landen juist loonsverlagingen zijn
doorgevoerd om de concurrentiepositie van die landen binnen de eurozone te
verbeteren. Want ook in de EU is er concurrentie om het aandeel van elke
lidstaat in het Bruto Binnenland Product, het Gross Domestic Product van de
gehele EU te vergroten. Vergroten door één land is dan verlagen voor een ander.
Dat geldt in nog sterkere mate voor de eurozone, de door de euro aan elkaar
vastgeklonken landen.
En in de sterke
eurolanden is geen ECB stimulering, of liever gezegd redding, nodig.Voor een leek, een amateur, is het moeilijk het rationele van al die wat de ECB stimulering noemt te begrijpen. Maar als leek zie je ook de feiten en trekt daaruit je eigen conclusies.
Je ziet dat,
terwijl de economie zijn eigen pad trekt, terwijl het in de EU landen die niet
door de ECB gesteund worden beter gaat dan in de zwakke eurolanden, de effecten
beurzen aan de lippen van de Centrale Banken hangen en negatief reageren op
elke indicatie dat die extra geldproductie zou kunnen verminderen en opdrogen.
In plaats dat de
effectenbeurzen voornamelijk door de economie zouden worden gestuurd, door het
rendement van de ondernemingen, worden ze door de monetaire politiek van de
Centrale Banken gestuurd en beïnvloeden op hun beurt weer duidelijk deze CB
politiek gezien de prudentie waarmee de
Centrale Banken spreken en handelen om de beurzen niet te laten schrikken of
zelfs volgens sommige analisten te laten instorten. Dat was onmiddellijk te
zien na de woorden van Draghi in Portugal waaruit zou hebben kunnen worden
uitgelegd dat de ECB de QE zou gaan verminderen, waardoor de ECB snel die
indruk moest wegnemen om de ontstane onrust te bezweren.
Die steun of
stimulering gaat niet om onbeduidende
bedragen maar in de eurozone over minstens 2,2 biljoen euro en één biljoen euro
is duizend miljard euro. Astronomische bedragen voor een amateur maar gewoon stimulering
voor een centrale bank.
De ECB ziet ondanks
die 1,5983 biljoen euro tot nu toe daartoe bijgedrukt door de bank om
staatsobligaties en andere waardepapieren op te kopen en leningen met lage of
negatieve rente te verschaffen aan banken en grote ondernemingen, die 2% inflatie
steeds opnieuw verder in de toekomst verdwijnen (of misschien zelfs in het
niet). Na een kleine kortstondige stijging nu weer zelfs weer gedaald tot 1,3%.
En dit bijdrukken
gaat minstens door tot eind 2017 als een bedrag van meer dan 2,2 biljoen euro
is bereikt en zal daarna, indien de ECB dat nodig acht nog worden voortgezet.
Maar geld kun je niet oneindig blijven bijdrukken al koop je er waardepapieren
voor terug waarvan de waarde bepaald moet zijn door de wetenschap dat die
waarde blijvend is. Maar is die zekerheid er wel bij de obligaties van de
eurolanden met een schuld van op het ogenblik 89,5% van het totale eurozone
Gross Domestic Product, maar dan wel met daarbinnen landen met een staatsschuld
van 176,2% of 134,7% of 130% en andere met boven de 90%.
Wat zouden die obligaties
waard zijn zonder de rugdekking van de ECB, dus als de QE afgelopen is en, wat
dan toch ook moet volgen, (zoals de FED reeds voorzichtig van plan is "relatively soon", bv a.s. september te gaan doen) de
ECB vervolgens de bijgedrukte gelden gaat vernietigen (dus uit de circulatie halen) bij het vervallen van de
obligatielooptijd van de ervoor gekochte obligaties, want die moeten dan aan de
ECB worden uitbetaald.Dan zouden door de eurolanden nieuwe obligatieleningen moeten worden afgesloten tegen de markt rente tarieven en kijk naar de historie, die zullen veel en veel hoger zijn dan de door de ECB steun veroorzaakte uiterst lage rentetarieven voor landen in het opkoopprogramma. Want de schulden blijven en nemen nog steeds toe.
De ECB heeft dan
ook al aangekondigd dat die binnenkomende bedragen niet uit de circulatie
worden gehaald maar weer geïnvesteerd, dat wil zeggen dat er, naar mijn
mening, voor die meer dan 2,2 biljoen
euros opnieuw eurolanden obligaties worden opgekocht als oude leningen moeten
worden afgelost en vervangen door nieuwe leningen.
Dat komt erop
neer dat de ECB dan in feite zo’n 30% van de schulden van de eurolanden in
bezit houdt, als ik de cijfers moet vertrouwen.
En hoewel de
prognose voor de groei dit jaar is verhoogd tot 1,9% en in het eerste kwartaal
0,6% bedraagt en de prognose voor het deficit terugloopt naar 0,9%, (maar zal
die prognose inderdaad uitkomen, er zijn landen die zelfs meer dan 3% deficit
houden) is dat lang niet voldoende om de schulden te doen teruglopen. Dat
gebeurt pas als er geen begrotingstekort is maar een begrotingsoverschot. Elk
begrotingstekort doet de schuld in euros toenemen. En aflossen vindt ook plaats
in euros.
Dus met die toch
magere groei (ondanks al die stimulering) en het doorgaan met een
begrotingstekort, schiet de eurozone niet veel op.
Als noodmaatregel
dan alles op een hoop gooien door een eigen euro minister van financiën en
fiscaal europarlement doet niets af aan
die 89,5% schuld en de magere groei. Maar doet wel de nu bestaande noodzaak
voor zwakke eurolanden te hervormen afnemen, want het geld komt dan toch wel
binnen, zoals nu door meer schuld maken omdat de rente zo laag is en geld dus
goedkoop. Tot de renteverhoging doorzet.
Elke kleine
zakenman weet dat meer uitgeven dan er binnenkomt de garantie van faillissement
inhoudt. De ouderen onder ons kennen nog het gezegde, de tering naar de nering
zetten, dat is het behoud van de zaak. Ook voor landen geldt dat, vooral voor
landen die niet kunnen devalueren (=het verlies afschuiven op andere landen)
omdat ze binnen een muntunie zitten. Die
mogelijkheid moet hun via een andere weg (dubbele currency bijvoorbeeld) worden
geboden. Dan kunnen zij op eigen kracht uit het dal proberen te kruipen.
Maar zoals ik
altijd met nadruk zeg, dit zijn alleen maar de overpeinzingen van een amateur,
niet van een theoretisch geschoolde econoom.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire