ECB 10 jaar laagrente,
nul leningen,
2.55 biljoen extra gedrukt.
What’s next?
De hittegolf is zoals elke golf weggeëbd, de verkiezingsrust
in de EU is bijna teruggekeerd, de baantjes zijn of worden verdeeld en de
Europese Raad heeft laten zien dat de regeringsleiders de baas zijn.
Alleen de toestemming van het vernieuwde Europese
Parlement moet nog komen.
Niets is onveranderlijker dan de EU.
Ik zet mijn amateuristische overpeinzingen op elektronisch
papier.
Als alles wat
ik lees de toekomst schetst dan is voor de eurozone de rente een nog lang slepend akelig gebeuren.
De FED in de
USA heeft met de huidige rentestand, +2.5%, nog wat ruimte om de rente te verlagen
zonder tot de 0% te geraken.
Ook de groei is
flink en de werkloosheid gering.
Toch ook daar
speculaties over renteverlaging(en).
Maar de ECB
heeft geen ruimte tenzij beneden de 0%, de negatieve rente.
En de groei is
laag en de werkloosheid nog meer
dan 7%, hoger dan in de gehele EU.
De prognoses
zijn niet gunstig en de dreigingen evenmin.
Het
vooruitzicht op een nog lang voortdurende uiterst laag of zelfs in de toekomst
negatief ECB rentetarief wordt versterkt door de blijkbaar lagere groei of
zelfs dreigende stagnatie van het eurozone Bruto Binnenlands Product (BBP/GDP)
in een in langzamer tempo groeiende wereld economie..
Gaat die lage
rente door de Centrale Banken gehanteerd om de inflatie tot bijna 2% te
verhogen ten koste van de gewone spaarder en gepensioneerde?
Wat de staat
kan uitgeven is door haar burgers en bedrijven betaald.
Heeft de staat
meer geld nodig dan zijn er drie mogelijkheden.
De staat kan
haar bezittingen verkopen (privatiseren) en zo geld vrijmaken.
De staat kan
ook haar inkomsten verhogen door de belastingen en heffingen voor burgers en
bedrijven te verhogen met als gevolg dat de koopkracht van de burgers afneemt.
Moet de staat dan
nog meer uitgeven dan dat zo ontvangen bedrag dan moet dat op de kapitaalmarkt
worden geleend.
Om die
leningen betaalbaar te houden moeten (gezien de al bestaande over hoge
staatsschulden) de rentetarieven daarvoor zo laag mogelijk zijn, of zoals in
sommige gevallen, zelfs negatief.
De lener
krijgt dan van de geldverstrekker nog geld toe, rente betaald in plaats van
rente te moeten betalen.
Zo kan de
staat geld beschikbaar krijgen voor noodzakelijke innovaties en sociale zorg
hoewel de bestaande staatsschuld zo hoog is dat verder lenen normaal gezien
onbetaalbaar zou zijn..
Daartegenover
staat dat de spaarders en andere van rente afhankelijk maatschappelijke groepen
niet alleen hun spaargeld in waarde zien verminderen door de (in de
verschillende eurolanden overigens sterk in hoogte variërende) inflatie maar
bovendien nauwelijks of geen rente over dat spaargeld ontvangen en wellicht
zelfs negatieve rente zullen moeten gaan betalen over dat spaargeld.
Wat aan de ene
kant (overheid) dus bespaard wordt gaat aan de andere kant (renteafhankelijke)
verloren.
Het begrip
geld krijgt zo een totaal andere waarde.
Wij leven in
een tijdperk waar subsidies en lastenverhogingen van allerlei aard niet meer
weg te denken zijn.
Als de staat aan
het bedrijfsleven of organisaties subsidies verschaft worden deze door de belastingbetaler
opgebracht.
Subsidies zijn
dus altijd een lastenverzwaring voor de burgers, de belastingbetaler.
Hogere lasten
voor het bedrijfsleven door de overheid opgelegd hebben drie gevolgen.
De bedrijven
verhogen hun prijzen en zo draaien de burgers, de belastingbetalers,
uiteindelijk voor deze hogere lasten op.
Voor
exporterende bedrijven komt daar bij dat hun internationale concurrentiepositie
bedreigd wordt.
Als derde
worden importen van buitenlandse concurrenten voor de burgers goedkoper hetgeen
voor de binnenlandse bedrijven nadelig is.
We leven
immers niet meer in een protectionistisch land maar in een single EU markt met daarbuiten de
wereldeconomie.
Wij zijn een
open door concurrentie gestuurde economie sterk afhankelijk van wat buiten onze
grenzen plaats vindt..
Ik heb wel
eens de indruk dat wij dat te weinig beseffen, maar dat is slechts die van een
niet expert.
Ik denk ook
wat verder over de procedure van de benoeming van de President van de Europese
Commissie, de belangrijkste en invloedrijkste van de EU.
De Raad van
Regeringsleiders benoemt deze, met inachtneming van de uitslag van de
verkiezingen en zo voort.
Het Europees
Parlement keurt deze voordracht goed of af.
Zo staat het
in het Verdrag van Lissabon.
Maar het
parlement wil meer macht en kiest zijn spitskandidaten per fractie en stelt
deze voor aan de Raad.
De
interpretatie van democratie door de Raad van Regeringsleiders van de Europese
Unie heeft deze pogingen van het Europees Parlement om de Raad een keuze uit
door het EP voorgestelde “spitskandidaten” te laten maken voor voordracht aan
dat Parlement ter goedkeuring te niet gedaan.
Nu krijgt het
EP de keuze van de Raad van Regeringsleiders ter goedkeuring terwijl deze keuze
niet een van de door het hen voorgestelde spitskandidaten is maar wel
geassocieerd aan de grootste fractie (de christelijke) in het EP.
Het EP staat
nu zelf weer voor een misschien wel principiële keuze, niet voor een van hun
eigen spitskandidaten maar voor de keus van de Europese Raad.
Over een week
of wat zullen we het weten.
Maar dit alles zijn de overpeinzingen van een niet
gekwalificeerde gepensioneerde oudgediende die misschien nog meer leeft in de sfeer
van de nasleep van de tweede wereldoorlog toen uit het puin een nieuw Europa
moest worden opgebouwd, die leidde tot de Kolen en Staal Gemeenschap, daaruit de
Europese Economische Gemeenschap, en tenslotte in Maastricht eind vorige eeuw de
Europese Unie.
Hoe zal het verder gaan.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire