De Complicaties
bij de Benoeming van de
Nieuwe Presidenten in de EU en
De Italiaanse Begroting
De belangrijkste positie in de EU is, zo gaan mijn
overdenkingen, die van President van de
Commissie, wetgever, uitvoerder en toezichthouder op die uitvoering door de
lidstaten en bestraffer.
De opvolger van Juncker.
Uitgekozen en benoemd door de Raad van Regeringsleiders
met gekwalificeerde meerderheid en deze benoeming goedgekeurd door het Europees
Parlement.
Maar het parlement heeft zijn invloed willen vergroten
door kandidaten voor te stellen aan de Raad van Regeringsleiders, de
Spitskandidaten, van elke EP partij één, .
Geen wet maar usance.
Maar wel met een potentiële stok achter de deur: de
vereiste goedkeuring door het parlement van de door de Raad van
Regeringsleiders benoemde President.
Geen goedkeuring geen president.
Bij de afgelopen bijeenkomst van de Raad van
Regeringsleiders (niet openbaar) zijn de facto alle spitskandidaten afgevallen,
hetgeen zowel voor de Raad als het Parlement een impasse vormt.
Een niet spitskandidaat zou door het EP kunnen worden
weggestemd om zo de Raad te dwingen een spitskandidaat te benoemen en het
Parlement zou eveneens een spitskandidaat kunnen wegstemmen die hen niet zint.
Want het is ook kennelijk usance dat de spitskandidaat
van de grootste partij in het EP die instemming zou krijgen.
Met het nieuwe parlement ligt dat gevoeliger: waren het
voorheen de christenen en de socialisten die door hun meerderheid dat konden
overeenkomen, nu is een derde partij zoals bijvoorbeeld de Alde (met VVD en
D66), herdoopt tot Renew Europe met de
Macron fractie erin, nodig om die
meerderheid te bereiken en omdat Weber, de spitskandidaat van de grootste
partij (EEP) kennelijk geen meerderheid zou krijgen geldt dat dan ook voor de
andere spitskandidaten die dan niet
aanvaardbaar voor het EEP zouden zijn, zo lees ik tussen de regels door.
Dubbel probleem dus.
Maar de kleur van de President heeft ook invloed op alle
andere komende benoemingen zoals President van de Centrale Bank en President
van de Raad van Regeringsleiders plus een aantal andere nieuw te benoemen hoge
functionarissen.
Want de macht mag niet teveel gecentraliseerd bij één lidstaat
komen.
Want de EU is een unie van onafhankelijke lidstaten en
dus moet de macht erin verdeeld zijn over die staten.
Dus geen dubbel maar een veelvoudig probleem, zo overweeg
ik.
De komende maanden moet er naar een grootste gemene deler
worden gekeken zo overpeins ik.
Maar zoals altijd in de EU zal er ongetwijfeld een
oplossing gevonden worden.
Vorig blog zei ik op Italië terug te komen.
Natuurlijk gaat het niet goed met Italië.
Natuurlijk is de staatsschuld veel te hoog en de
economische groei veel te klein.
Natuurlijk had Italië nooit de euro mogen invoeren
Want in 2000 was de staatsschuld van Italië al 105.1%, 45
procent hoger dan de toelatingseis van 60%.
Om de gedachten te bepalen, dat gold ook voor België met
een staatsschuld van 108,8% in 2000 (nu nog steeds 102%) en Griekenland met
104.9% (nu gestegen tot 181,1%).
Al bijna 20 jaar.
Bij de meeste eurolanden van het eerste uur is de schuld
sinds 2000 flink boven de 60% gestegen zoals uit onderstaande tabel blijkt:
Op de keper beschouwd zouden dus veel andere eurozone
landen ook voor een correctie in aanmerking komen.
Het punt is echter dat de andere eurolanden al jaren lang hun begroting in overleg met de Commissie zo
opstellen dat zij aan de lange termijn strategie zouden voldoen: in twintig
jaar tijd met kleine stapjes aan de limiet van 0.5% en 60% voldoen.
Italië daarentegen wil zijn eigen weg gaan en is van
mening dat de huidige fiscale regelgeving voor Italië niet functioneert en
stelt een afwijkende begroting voor.
Dat wil zeggen dat de eenvormigheid van de eurozone wat
de grenzen van het fiscaal beleid betreft zo door Italië doorbroken dreigt te
worden.
Het is de opvatting van een lossere fiscale politiek met
daardoor grotere economische groei die de als gevolg ervan nog hogere schulden
zou kunnen wegwerken.
Tegenovergesteld dus aan de huidige politiek van
structurele hervormingen die datzelfde beoogt zonder extra verhoging van de
schulden.
De beide tonen het verschil tussen het economisch
sterkere noorden en het zuiden.
Zo’n bijstelling van de fiscale regels zou als gevolg van
die gezamenlijke euro door de gehele eurozone moeten worden doorgevoerd.
Maar dat zou niet de noodzaak tot structurele
hervormingen wegnemen die tot die in het Verdrag van Lissabon geschetste
“convergentie” zouden bijdragen.
Maar gezien de moeizame gang van zaken met betrekking tot
de eurozone bankenunie en een voorgesteld klein eurozone budget voor nieuwe
investeringen en de (zoveelste) ombouw van het ESM (Europees Stabilisering
Mechanisme) en de zo sterk verschillende economische krachtsverhoudingen in de
eurozone zal dat niet van de ene dag op de andere plaats vinden.
Daarin zal, zo overpeins ik, ook de rol van de ECB een
factor van betekenis zijn.
Centrale monetaire politiek alleen, zo heeft de ECB
steeds voorgehouden, kan niet alles.
De fiscale en sociale politiek van de eurolanden is van
wezenlijk belang terwijl de ECB met haar QE geldverruiming en obligatie opkoop,
negatieve rente en verschaffen van 0% leningen, naar mijn amateuristische
gedachtegang, alleen maar de tijdsruimte kan verschaffen om die fiscale en
sociale politiek te herstructureren.
Maar die monetaire politiek gaat, zo overweeg ik, ten koste van rentetrekkenden, veroorzaakt
mede overgrote schulden, kan tot asset bubbles leiden, bevoordeelt het kapitaal
tegenover de arbeid, houdt zombie bedrijven in stand en bevoordeelt grote
ondernemingen, doet structurele hervormingen uitstellen en kan tenslotte, logisch gezien, niet eeuwig
doorgaan.
Voor de nieuwe EU Presidenten en Commissarissen is dit
een van de grootste uitdagingen.
Want ondanks alle verschillen zullen alle EU landen (behalve Denemarken)
toch ook eens de euro moeten invoeren en zal de EU met de euro als enige
munt zonder blijvende monetaire hulp een
structureel sterke bloeiende economische macht moeten blijven.
Maar uiteraard zijn dit alles slechts de amateuristische
overpeinzingen van een gepensioneerde leek.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire