De Spaanse Furie en de Catalaanse Spirit
Gewoonlijk laat ik wel mijn gedachten gaan over politieke
kwesties maar daar blijft het bij. Over monetaire en economische zaken schrijf
ik mijn gedachtengang voor mezelf op.
Want geld en economie zijn rationeel te bespreken
onderwerpen, rationeel hoewel ook sterk onderworpen aan inzichten en gevoelens.
Bij de politiek ligt dat anders.
Maar bij het Catalaans Spaanse conflict maak ik een
uitzondering.
Ik weet ook waarom.
Waar kan dat op
uitlopen als er geen vergelijk kan worden bereikt.
Als vooroorlogs geborene heb ik de bezetting van
Nederland door de Duitsers nog meegemaakt.
Het verlies van je
vrijheden, het moeten aanvaarden van de dictaten die je worden opgelegd, het
gevoel van machteloosheid.
De EU is opgericht om juist dat onmogenlijk te maken.
De EU heeft (met de hulp van de USA) in de Balkan
ingegrepen om die vrijheid daar te vestigen.
Nu, als er niet ingegrepen wordt, zou weer een situatie
van overname van de macht en bezetting
kunnen volgen.
Als Rutte zegt dat Rajoy in zijn recht staat omdat het
Spaanse Hooggerechtshof het Catalaanse referendum onwettig heeft verklaard
heeft hij juridisch gezien gelijk maar vergeet dat dit referendum geen
juridische maar politiek twistpunt is en geen reden mag zijn politie geweld te
gebruiken.
De Catalanen (en de Basken) zijn echt een aparte
bevolkingsgroep in Spanje en hebben daarom ook een zekere vorm van zelfbestuur.
De bevolking van een semie onafhankelijke regio nu de mogelijkheid ontnemen zich uit te
spreken over zijn politieke toekomst via de wetgeving en vervolgens dit met
grof politiegeweld tegenover vreedzame betogers proberen te verhinderen grijpt
diep in in de fundamentele democratie.
Uit strategisch
oogpunt evenmin verstandig want allereerst was het allerminst zeker dat een
meerderheid van de Catalanen in een referendum voor onafhankelijkheid zou
hebben gestemd gezien de uitkomst van diverse polls.
Bovendien zou bij
een meerderheid voor afscheiding het
argument gelden dat de uitslag genegeerd moest worden omdat er geen juridische
basis voor dat referendum was.
Voor de buitenwereld zou dat begrijpelijker zijn geweest
dan deze niet-oplossing.
Want de helft van de kiesgerechtigden heeft ondanks het
geweld kunnen stemmen en 90% daarvan heeft voor onafhanklijkheid gestemd onder
wie kennelijk velen die anders “neen” zouden hebben gestemd.
Dat daarbij sterk geimproviseerd moest worden doet aan de
uitslag niets af.
Dat alles had voorkomen moeten worden.
Ook de rol van de EU is niet consequent.
De EU houdt zich afzijdig omdat het een binnenlandse
aangelegenheid is en staat achter Rajoy,
veroordeelt het geweld niet en weigert op het verzoek van Catalonië om overleg
in te gaan en deelt mede dat een zelfstandig Catalonië geen lid van de EU meer
zou zijn.
Maar tegenover oostelijke lidstaten hanteert de EU juist
de EU Rule of Law en bemoeit zich op die grond daarvan intensief met de
binnenlandse wetgevingen.
En de vrijheid van meningsuiting is toch een van de
grondrechten van de EU.
Het gaat hier om de confrontatie van de Spaanse rule of
law (zij het een grondwet uit 1813) en het EU recht op vrije meningsuiting.
Het Europeese parlement zou door tegenstand van de
hoofdgroeperingen erin geen debat willen wijden aan het conflict maar zal dat bij
nader inzien toch doen, maar onder voorbehoud.
Een toespraak van Timmermans en kort spreken van de
leiders van de politieke groeperingen, zo lees ik.
Geen open debat dus zoals van een parlement verwacht zou
moeten worden.
Zo kunnen hekelige punten (het politiegeweld) grotendeels
vermeden worden.
Catalonië verzoekt om overleg door de EU.
De EU weigert.
Ook de Spaanse regering wil geen overleg en wil ook geen
mediatie door een derde partij.
De Spaanse koning legt de schuld vierkant bij Catalonië.
Catalonië wil dus overleg maar dat wordt genegeerd, Catalonië
wil mediatie maar de EU wil (nog) niet.
Catalonië moet buigen voor Madrid maar wil en kan dat
niet.
Zo wordt op een harde confrontatie afgestuurd door de EU
en Madrid.
Madrid rekent er, zo vermoed ik, op dat de Catalaanse
regering toe zal geven.
Stel voor dat zoiets was gebeurd toen Schotland een
referendum voor onafhankelijkheid wilde.
Madrid kan, als de Catalanen niet toegeven, het bestuur over het nu semi onafhankelijke
Catalonië overnemen.
Dat zou de facto inhouden een afzetten van het Catalaanse
parlement en de Catalaanse regering en het overnemen van de macht door Madrid.
De Spaanse wetgeving staat dat toe.
Door de Catalanen zou dat gezien worden als een bezetting
van hun land.
Dat zou een onhoudbare toestand opleveren, een in de EU
ongekende en onmogelijke situatie.
De enige zinnige oplossing is nieuw overleg tussen
Catalonië en Madrid waartoe Catalonië
dus bereid is.
Het is de taak van de EU om ervoor te zorgen dat zo’n
overleg tot stand komt via een neutrale mediator.
Want al is het een binnenlands conflict, het gaat om EU
normen en waarden waar de vrijheid van meningsuiting deel uit maakt.
En het is ook een EU belang dat de rust in een van de
grootste lidstaten wordt hersteld.
Er moet door een mediator worden ingegrepen voor er onherroeplijke
stappen zijn gezet zoals het uitroepen van de Catalaanse Republiek.
Want als dat zou gebeuren zijn de gevolgen, ook voor de
EU, niet te overzien.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire