De centrale banken
en de effectenbeurzen:
Dansers op hetzelfde koord
met de inflatie als stok voor
het evenwicht?
Het gaat economisch goed met Nederland.
Dat wil niet zeggen dat het dan ook goed moet gaan met de bevolking van
Nederland heb ik al zo vaak overdacht.
Want, zoals ik de laatste tientallen jaren zie, komt de welvaart die dat oplevert steeds meer
ten goede aan de hoogste inkomens.
Zelfs met een modaal inkomen, zo lees ik, moet men behoedzaam leven.
De pensioenen, afhankelijk van de rentetarieven, zijn in de meeste gevallen
al tien jaar of meer niet geïndexeerd en zijn dus steeds in koopkracht verlaagd
met de inflatie van die jaren.
Ook de lonen zijn niet voldoende reëel
gestegen om die inflatie bij te houden.
En de ECB hanteert een andere inflatie soort dan die welke de normale
koopkracht bepaalt.
Dan kan men een goede economische groei hebben en een staatsschuld die
voldoet aan de eurozone norm en een sluitende begroting maar dat garandeert
geen goed belegde boterham en een zorgenvrij bestaan voor de gemiddelde
(rotwoord eigenlijk) inwoner.
Draghi heeft medegedeeld dat de ECB in deze tijd van
teruglopende wereld economie en misschien zelfs dreigende recessie zo nodig weer
alles uit de kast kan halen: OMT, Bijdrukken van euro’s en Opkoopprogramma,
Negatieve rente, Leningen aan banken als dat nodig is om de inflatie naar zeg
1.9% te brengen hetgeen in al die euro jaren nog niet gelukt is en volgens de
markten ook niet binnen afzienbare tijd zal gebeuren.
De effectenbeurzen reageren onmiddellijk met een stijging
van de koersen en de geldwisselkoersen passen zich aan (tot ergernis van Trump die
er een beïnvloeding van in ziet).
De FED houdt zich daarentegen (tegen de verwachting van
velen en ook Trump) op de vlakte maar de algemene verwachting is toch ook in de
USA renteverlagingen in de komende tijd die nu al door de effectenbeurzen zijn
ingecalculeerd gezien het koersverloop.
Nu is het verschil tussen ECB en FED dat de ECB rente nu al 0 is en de FED rente + 2.5%, dus tussen zakken naar negatieve rente
of zakken beneden 2.5%.
Daarnaast het percentage staatsschuld t.o.v. het GDP dat de ECB heeft opgekocht en dat wat de FED
heeft opgekocht (en deels weer uit de circulatie heeft gehaald).
De FED heeft duidelijk meer ruimte.
Goed, ik ben een oude cynicus.
Maar cynicus niet van geboorte maar door ervaring.
Maar cynicus niet van geboorte maar door ervaring.
Vooral sinds de niet oorspronkelijk Europese maar uit de
VS overgewaaide door geldzucht gedreven bankencrisis met derivaten in 2008 worden
wij gehoed door de ECB, de Europese Centrale Bank.
Die banken moesten namelijk door de staten overeind
gehouden worden met gemeenschapsgeld om
niet failliet te gaan en zo de nationale economieën te ontwrichten.
De inkomsten van de staten schoten hiervoor echter tekort,
de staatsinkomsten bestaan immers uit belastingen en andere heffingen en die
waren niet voldoende voor een dergelijk grote aanslag erop.
Dus moesten de staten extra schulden aangaan, geld lenen
op de kapitaalmarkt via de banken.
Vanaf 2008 liepen de schulden van de eurozone lidstaten op
van 65 tot boven de 90% zoals blijkt uit onderstaande grafiek.
Nu, tien jaren na die Lehman crisis is nog steeds het
schuldenpeil van voor die crisis niet teruggekeerd.
De inkomsten van de staten worden in een begroting
vastgelegd.
Na 2007 stijgen de (toch al bestaande) begrotingstekorten
snel tot boven de min 6% om daarna
langzaam weer af te nemen, maar (behalve in enkele eurozone staten) blijven de
tekorten groeien.
Zie onderstaande grafiek.
Na 2008 nemen de
begrotingstekorten dus enorm toe om pas
in 2015 tot 2% terug te lopen tot 0.5% in 2018.
Nog steeds een tekort dus en dus meer lenen.
Hoe meer je leent, hoe hoger de rente echter wordt door
het toenemende risico en dat zou voor de landen onbetaalbaar kunnen worden.
Dus moesten er manieren worden gevonden om die rente op
de sterk oplopende schulden zo laag mogelijk te houden.
Een van die manieren is een sterke groei van de economie
te trachten te bereiken zodat ook de overheids financiën toenemen en de
tekorten kleiner worden of zelfs weggewerkt.
Hieronder de groei in een grafiek afgebeeld.
Ook de economische groei heeft de vroegere omvang niet
bereikt.
Na een grote krimp in 2009, krimp in 2012 (weet men
nog, “whatever it takes”) en 2013 en
daarna een toename van de groei die weer afnam in 2018 en voor 2019 niet veel
goeds belooft.
Het is uit bovenstaande duidelijk dat in de eurozone de totale
toestand van de economie niet het peil van voor de Lehmann crisis van 2008
heeft bereikt en dat vooral de sinds die tijd sterk opgelopen staatsschulden
van menige lidstaat een beperking is op de innovatieruimte.
Bovendien zijn de prognoses voor de komende jaren niet
gunstig te noemen, de groei van de wereldeconomie stagneert, de economische
cyclus is volgens sommige economen over zijn hoogtepunt heen, handelsconflicten
over niet in evenwicht zijnde handelsbalansen dreigen, zouden zelfs tot
currency conflicten kunnen escaleren.
Vandaar de uitspraken van Draghi met als doel een
kalmerende invloed op de markten.
De rol van de ECB is bij dit alles een ingrijpende
geweest.
Leningen via de banken voor het grote bedrijfsleven tegen
een vrijwel nul procent rente tarief
Het tot negatief verlagen van de rente die banken moeten
betalen voor het stallen van geld bij de ECB.
Het tot 0% verlagen van de rente
Het bijdrukken van 2.55 biljoen euros voor het opkopen
van staats en grote-ondernemings obligaties
van de banken met het doel de rente op de overgrote leningen laag te
houden.
Sinds 1999 (oprichting van de ECB) is de balans gegroeid
van zo’n 700 miljard euros tot meer dan 4.5 biljoen euro’s zoals uit de balans
hieronder te lezen valt.
Dit alles om de economie in de eurozone te stimuleren.
De 0% rente tarieven blijven gehandhaafd tot de core
inflatie is gestegen tot zeg 1,9% hetgeen nog onbepaald lang kan duren.
Want het bereiken van die haast 2% inflatie is het teken
dat de economie stabiel is en ingrijpen door de ECB niet meer nodig is.
Dat is de toestand van dit moment.
Ondanks de stimulering (of steun) van de ECB nog steeds
een fragile economie in de eurozone.
Maar, de ECB kan geld bijdrukken, kan de rentestand
beïnvloeden, kan obligaties opkopen, lage rente leningen aan banken verschaffen.
Wat de ECB niet mag is een directe invloed uitoefenen op
de fiscale politiek van de euro lidstaten, het heffen van belastingen e.d. en
het uitgeven van geld.
De enige regels hiervoor waar de eurolanden zich aan
zouden dienen te houden zijn die gesteld in het Verdrag van Lissabon en het
uitgebreide Groei en Stabiliteits Pact.
Een begrotingstekort van 0,5% op de duur te bereiken en
tot die tijd per land verschillend tijdpad om dat te verwezenlijken (geen 3%
tekort dus) en een staatsschuld van maximaal 60%.
Voor alle eurolidstaten diezelfde algemene regels ondanks
de onderlinge verschillen.
Hoe de verschillende eurolanden ervoor staan vind ik in
mijn vorige blogs.
En dat toont dat de eurostaten zeer aanzienlijk verschillen
in regelgeving en capaciteit.
Maar pas bij een overschrijding van meer dan 3%
begrotingstekort kan de Europese Commissie ingrijpen en boetes opleggen.
Dat is nog nimmer (ondanks alle tekortschietingen)
gebeurd maar dreigt nu te gebeuren voor Italië.
Waarom?
Volgend blog mijn verdere gedachten hierover.
En natuurlijk, zoals altijd zijn dit uitsluitend de individuele
overpeinzingen van een niet-vakman, een geïnteresseerde oude gepensioneerde.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire