Hoe gaat het met de Europese Unie en
de Eurozone
Met de Brexit als vrijwel ongrijpbaar spook boven de Europese Unie;
met dan weer minder dan weer meer dreigende handelsoorlogen;
met prognoses als een boksbal heen en weer geslingerd tussen geringere
groei of erger en dan weer een kleine opleving;
met de vrees voor een haperende economie bij de motor van de EU, Duitsland;
met steeds verder groeiende staatsschulden;
terwijl de Centrale Banken behalve kritiek nu ook aan invloed dreigen te
worden onderworpen door benoeming strategieën,
terwijl de financiële markten de manoeuvres en halve uitspraken van die
Centrale Banken op de voet en op de koers volgen;
terwijl de Europese Parlement verkiezingen die zullen leiden tot een nieuwe
Europese Commissie over minder dan drie weken plaats zullen vinden met een
dreigend groeiende populariteit van min of meer EU kritische partijen, en
daarbij de bestaande EU perikelen blijven voortbestaan;
terwijl milieu vervuiling en opwarming van de aarde volgens de klimaat aktivisten
en jongeren bewegingen tot een ultieme reddingspoging van onze aarde nopen;
terwijl de kloof tussen groot verdieners en arbeidsafhankelijken, mede door
de politiek van de Centrale Banken, ongrijpbaar blijft toenemen;
terwijl het invoeren van een eurozonebudget stuit op bezwaren van de
noordelijke lidstaten en onzekerheid wat betreft grootte, bestemming en
financiering en het gevaar dat het kan leiden tot een “transfer unie”;
…………….en zo is het voor een gepensioneerde amateur nauwelijks mogelijk
rustig de gebeurtenissen te overpeinzen zonder bezorgde gevoelens en hoofdpijn.
De plaatselijke verkiezingen in Groot Brittannië hebben
aangetoond dat de bevolking inderdaad de buik vol heeft van de Brexit chaos en
de twee grote partijen erin zwaar heeft afgestraft.
Zowel de Tories als Labour hebben zware verliezen geleden
en Liberal Democrats en Independents hebben daardoor veel councillors gewonnen.
Die winst laat duidelijk zien dat om een protest tegen
Tories en Labour gaat.
Veel alternatieve keus is er niet want het VK telt
slechts enkele partijen
De nieuwe Farage Brexit beweging heeft niet aan de locale
verkiezingen meegedaan maar neemt wel aan de (mogelijke) EP verkiezingen deel
en scoort in de peilingen bijzonder hoog voor die verkiezingen.
May’s positie als Prime Minister wordt steeds
geïsoleerder, maar ze gaat (schijnbaar) onverstoord door met onderhandelen over
de Brexit (douane unie?) met Corbyn, de Labour leider, tot groot ongenoegen van
Tories en Labour aanhangers.
De uitkomst van de Brexit?
Wordt een mogelijk
komend May/Corbyn plan aan het parlement voorgelegd en zou dat kunnen worden
aangenomen als laatste noodsprong om een “full leaving” te voorkomen?
Komt er een tijdelijke “customs union”, blijvend als
Labour de volgende verkiezingen wint en gestopt als de Tories de verkiezingen
winnen?
Politieke spelletjes.
Gooit May toch min of meer gedwongen toch de handdoek in
de ring en komt er een nieuwe Prime Minister met andere ideeën?
Een tweede referendum over het mogelijke May/Corbyn Brexit
plan?
En dat zou de EU moeten slikken.
Geen wonder dat de gewone burger het meer dan beu is.
Uitstel op uitstel tot de zaak verwatert?
Komt er wellicht na de Europarlementsverkiezingen een
voor het VK gunstiger koers van de Europese Unie en worden zo de redenen voor
een uittreden achterhaald?
Nobody knows.
De voorlopige cijfers over het wel en wee van de EU en
eurozone in 2018 komen nu langzamerhand beschikbaar.
En cijfers geven aan wat woorden alleen niet kunnen, de
gezondheid toestand van de EU en Eurozone.
Ik heb uit Eurostat de gegevens opgezocht voor de hier onderstaande
tabellen.
In de linker tabel de niet eurolanden van de EU (zonder het
VK).
In de rechter tabel gegevens van de eurozone landen.
De begrotingstekorten/overschotten, het percentage
staatsschuld t.o.v. het Bruto Binnenlands Product (GDP), het percentage groei
van het BBP, en tenslotte het BBP per persoon.
Dat laatste omdat het beter het welvaartsniveau van het
land ten opzichte van de andere aangeeft, wat het gewone BBP niet doet.
Denk erom dat het niet de verdeling van die welvaart
binnen de bevolking aangeeft.
Dat heb ik in overpeinzingen van enige tijd geleden al gedaan.
Het is duidelijk dat de in het Verdrag van Lissabon (2007)
voorspelde convergentie niet tot stand is gekomen.
De verschillen tussen de lidstaten zijn te aanzienlijk om
van homogene economieën te spreken, zoals voor een monetaire unie een
voorwaarde is.
Ach, ik hoef er verder niet over na te denken, de cijfers
spreken voor zich.
In de USA lijken de democraten meer aan het wegwerken van
Trump te denken dan aan het besturen van de USA en zouden alle (tot nu toe)
twintig democratische presidentskandidaten 2020 moeten oproepen tot het afzetten
van Trump.
Desondanks gaat het best goed met de USA economie.
De belastingverlagingen door Trump doorgevoerd lijken
vrucht te dragen, de economische groei bedraagt 3.2% op jaarbasis in het eerste
kwartaal 2019, ondanks de shutdown van de overheid, lonen stegen met 3.3%, er
werden in maart 196.000
nieuwe banen gecreëerd, er is nog slechts 3.6% werkloosheid, de rente is
2.5%.
Maar de inkomens kloof tussen goedverdieners en de
middenmoot wordt wel nog steeds groter
Vergelijk dat met de EU en Eurozone.
De inflatie is er echter niet gestegen en blijft in de
wereldeconomie (behalve in een aantal landen waar juist hyperinflatie dreigt)
maar hardnekkig beneden de gewenste 2%, hetgeen de FED (en ook andere centrale banken)
zorgen baart, want, zoals ik al vaak heb geschreven, 2% inflatie is het doel
waarnaar wij streven, ons grote ideaal.
Waarom wil die inflatie dan toch niet naar 2%
Niemand weet het, ook de Centrale Banken niet.
En, heel voorzichtig overdenk ik dat extra geld scheppen
en de rente onnatuurlijk laag houden de eurozone desondanks niet goed genoeg heeft
laten groeien terwijl belasting verlagingen in de USA wel extra groei brengen;
fiscale politiek versus monetaire politiek.
Maar de schuldenberg blijft in de USA wel extra groeien.
Zal de tijd ooit komen dat de begrotingen met een surplus
eindigen en zo de schulden reduceren of zullen ingrepen zoals de Modern
Monetary Theory zou willen doorvoeren de oplossing bieden.
Voor de komende (EP) EU parlementsverkiezingen is er een nationale
stemwijzer.
Maar in het Euro Parlement komen de nationale landelijke
partijen bij elkaar in EU “groepen” en zijn daar dus onderhevig aan de
partijdiscipline en programma van die groep en zijn niet zelfstandig zoals in eigen
land.
Zo komen bijvoorbeeld VVD en D66 beide in de ALDE groep
in het EU parlement, hoogstwaarschijnlijk samen met Macron’s RépubliqueEnMarche
partij.
De Alde groep heeft een eigen programma dat sterk kan
afwijken van de programma’s van de nationale partijen die in Alde samenkomen.
Het is dus veel zinniger bij het stemmen voor het EP te
weten wat het Alde programma is dan af te gaan op VVD of D66 programma’s, zo
overpeins ik.
Zo zijn er in het Europees Parlement de volgende grote
partijen: EEP (Christian Democrats), S&D (socialists), ALDI (liberals and
democrats), GUE (European United Left).
Voor al die groepen geldt hetzelfde als voor de ALDE.
De nationale programma’s onderworpen aan de Europese
groepen programma’s.
Zo kan voorkeur in het EP anders uitpakken dan in het
nationale parlement.
Moeilijk maar waar.
Maar dit alles zijn alweer alleen maar de misschien wat warrige gedachtenspinsels
van een oudgediende-niet-expert (die dus volgens sommige groepen hoogopgeleide wetenschappers
zich moet neerleggen bij de consensus en niet zelf mag nadenken en een andere mening
hebben).
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire