Paard en wagen
Deze
wat weemoedige overpeinzingen van een leek gaan niet over een vervanging van gemotoriseerd verkeer door paard
getrokken wagen maar symbolisch over het paard voor of achter de wagen spannen.
Natuurlijk
zijn het lekengedachten, maar waarom niet.
Moeten
ondernemingen meebetalen aan de ontwerp klimaat akkoord plannen van onze
regering?
Leven
wij in een geïsoleerd Nederland of in de EU en de wereld.
Ondernemingen
betalen al in EU verband in het kader van de Cap and Trade Regulations voor een
te grote CO2 uitstoot.
Ondernemingen
krijgen credits (bepaalde hoeveelheid uitstoot) toegewezen, tot de “cap” en kunnen daarnaast indien zij meer willen
uitstoten van andere EU bedrijven (en zelfs wereldwijd) ongebruikte CO2 credits
opkopen, de “trade”.
Zij
worden dus al door de Europese Unie beperkt
in de toegestane uitstoot (die met de jaren steeds lager wordt) en betalen al extra
voor overschrijding van deze “cap”.
Doordat
dit in EU verband plaats vindt heeft het geen invloed op de onderlinge
concurrentie verhoudingen.
Door
naast deze “cap and trade” EU regeling de Nederlandse bedrijven voor hun
uitstoot extra te willen belasten wordt de concurrentiepositie van deze
bedrijven binnen de EU (en daarbuiten) aangetast op drie fronten:
de
import door EU en wereld concurrenten wordt relatief goedkoper,
de
export wordt duurder en dus minder concurrerend
en
de binnenlandse markt neemt er door af.
Daarenboven
zijn het toch de afnemers, de consumenten en dus als laatste in de keten de
burgers die deze hogere kostprijs moeten betalen.
De
burger betaalt uiteindelijk altijd alles, aan de overheid via de belastingen en
heffingen en aan het bedrijfsleven via de koopprijzen.
Ook
deze extra kosten.
Dus
of het nu via de ene of via de andere weg gaat.
Of
het paard nu achter of voor de wagen wordt gespannen.
En
de consumentenprijzen, de
prijsverhogingen of te wel de gewone inflatie zijn in februari van dit jaar, al 2.6% gestegen, de
koopkracht van ons geld dus 2.6% gedaald.
En
het is nog altijd zo dat al dat geld eerst verdiend moet worden voor het kan
worden uitgegeven.
En
bedrijven die geen geld verdienen gaan failliet.
En
bedrijven die niet kunnen concurreren verdienen geen geld (en kunnen hooguit
overeind blijven dank zij de lage ECB rente voor hun leningen).
Plannen
om dan voor de laagste inkomens 8
miljoen extra subsidie uit te trekken lossen dat probleem niet op.
Dat
lost de overgrote verschillen niet op en is geen structurele oplossing.
Want
het zijn beslist niet alleen de laagste inkomens die in de problemen zullen komen
door de gevolgen van een klimaatakkoord.
En
dit “bedrijven mee laten betalen” is slechts een miniem onderdeel in de totale
kosten van dat mega plan van weg gas alles elektrisch en dubbel isoleren en zon
en wind zullen die elektriciteit opwekken (ook voor al die nieuwe warmtepompen)
en zo is er geen CO2 uitstoot meer in Nederland.
En
als zelfs propagandisten hiervan er slechts een tientje per maand voor willen
betalen geeft wel aan hoeveel ze er over weten.
Extra
vraagje: bij hoeveel (mega) projecten klopten trouwens de kostenberekeningen vooraf.
Denk
aan Betuwelijn, Hoge Snelheids Lijn, de Noord Zuid Lijn om bij het vervoer te
blijven (of aan de restauratie van het Binnenhof).
Tenslotte:
alle klimaatmaatregelen steunen op “the science is settled” dat door menselijke
gegenereerde uitstoot van CO2 een opwarming van de aarde veroorzaakt wordt die
allerlei levensbedreigende rampen tot gevolg heeft.
Maar
daar is niet iedereen het over eens.
Science
is nimmer en nooit voor lange tijd settled geweest.
Dan
zouden er immers geen scientists meer nodig zijn.
Ik
heb nog steeds niet begrepen waarom men wel
stelt dat de ECB de QE heeft gestopt.
Dat
klopt als men de QE ziet als alleen maar het scheppen van nog meer nieuw geld
om obligaties op te kopen.
Maar
al dat reeds bijgedrukte geld, 2.6 biljoen euro’s, blijft door de ECB gebruikt worden om te
investeren, dus nieuwe obligaties op te kopen als de oude vervallen.
Die
steun blijft dus, misschien meer gericht dan tot nu toe maar dat moet nog
blijken.
Die
steun blijft dan zeker in stand tot het inflatiedoel van bijna 2% core inflatie
is bereikt en de rente op normaler niveau kan worden gebracht.
Want
tot die tijd blijven 0.00%, 0.25% en
de negatieve -0.40% rente tarieven, zij het wat aangescherpt, doorgaan.
Geen goed nieuws voor spaarders en
pensioenfondsen.
En, zoals gezegd, de consumentenprijzen zijn in
februari in Nederland met 2.6% gestegen, ver boven die core inflatie.
Men zou kunnen stellen dat het nu al lang de
spaarders zijn die door die of lage of niet bestaande spaarrente de fondsen
moeten vrijmaken om de ondernemingen te kunnen steunen met lage rente leningen.
Dat in een tijd waarin de verschillen tussen
lage inkomens en hoge inkomens nog jaar op jaar groter worden.
Maar de ECB kan niet anders.
De eurozone economie heeft zich nog niet
voldoende hersteld van de vorige crisis om op eigen kracht door te gaan.
Wanneer zou dat dan wel mogelijk zijn.
Want de jongste economische vooruitzichten voor
de wereldeconomie door de OECD zijn weer naar beneden bijgesteld, ook voor de
eurozone en voor Nederland.
Dat
houdt ook in dat de financiering voor een klimaatplan uit moet gaan van een
lagere groei en dus minder inkomsten dan voorzien.
groei
in procenten van het GDP
Als
ik dan verder naar de stand van zaken rond de Brexit kijk moet ik wel
overpeinzen hoe ver wij zijn afgeweken van de oorspronkelijke opzet van de
Europese samenwerking tot de Europese Unie van nu.
De
eerste stap na de oorlog was de Kolen en Staal Gemeenschap (zonder Groot
Brittannië) opgericht om de door de
oorlog uitgeputte economie in Europa weer op gang te brengen en zo voortaan oorlogen
te vermijden.
Daaruit
kwam de Europese Economische Gemeenschap voort met vrijhandel en vrij verkeer
van goederen en diensten.
Deze
twee brachten de economie in Europa tot bloei.
Economische
samenwerking tussen de Europese staten was de wortel van de vooruitgang.
De
stap naar politieke ontwikkelingen echter na 1992 met het verdrag van
Maastricht en daarin de oprichting van de Europese Unie, een unie van staten
die een aantal kerntaken centraliseerde en de euro als munt van de Unie
invoerde, hebben echter uiteindelijk geleid tot het willen uittreden van het
Verenigd Koninkrijk (dat ook niet met volle overtuiging in 1969 lid geworden was van de Europese Economische
Gemeenschap) en tot de fricties in de EU tussen oost en west en noord en zuid.
Er
blijft binnen de EU het conflict bestaan van de keuze tussen een Federale Unie met een
gecentraliseerd gezag (in Brussel) of een Unie tussen zo zelfstandig mogelijke
onafhankelijke staten met enkele gecentraliseerde kerntaken.
Daarnaast
bestaat binnen de EU de vrees dat de as Frankrijk Duitsland een te grote
invloed zou kunnen hebben op de politiek van de EU en de kleinere lidstaten zou
overschaduwen, zeker indien Groot Brittannië is uitgetreden.
Als
volgende zijn de zuidelijke staten van mening dat de opzet van de euro met de
Maastrichtse restricties en de erop volgende uitwerking ervan in het Stability
and Growth Pact (met sixpacks en zo) de noordelijke eurolanden bevoordeelt en
de zuidelijke eurolanden belemmert economisch
optimaal te functioneren.
Waar
of niet waar, dat gevoel leeft en heeft zijn invloed.
En
tijdens de Brexit onderhandelingen is het voor mij steeds duidelijker geworden dat voor de EU het politieke aspect
van de EU zwaarder weegt dan het economische.
Want
een volledige breuk tussen het VK en de EU zal voor beide partijen economisch
zware gevolgen hebben maar dat moet wijken voor de EU politieke regelgeving die
ook grotendeels in het VK moet blijven gelden.
Maar
dit zijn alweer alleen maar de overpeinzingen van een gepensioneerde en weetgierige
leek.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire