Klimaatverdrag en Brexit
Twee veeleisende en
belangrijke kwesties
Als je veel leest en je
daarbij niet laat weerhouden ook allerlei publicaties die niet bij de
gevestigde orde, mainstream media, elite, establishment in de smaak vallen te
lezen moet je wel in plaats van trouwhartig aan te nemen dat wat er staat ook werkelijkheid
is gaan overpeinzen.
Zo lees ik dat bij het
laatste klimaatoverleg van de regeringsleiders van de Europese Unie op 21 maart
j.l. er twee stromingen waren.
Aan de ene zijde
Frankrijk, Nederland, Luxemburg, Spanje, Portugal, Finland, Zweden en Denemarken.
Zij steunen het plan van
de Europese Commissie om de EU tegen 2050 gedecarboniseerd te hebben, dus in
het geheel geen uitstoot van CO² meer, en de 1.5° C maximale opwarming te
bereiken.
Daartegenover staan
Duitsland, Polen, Hongarije en Tjechië die zich niet willen binden aan de
maximale 1.5°opwarming en ook tegen een tijdslimiet zijn bij de klimaat neutrale (=nul CO²) doelstelling van
de EU.
Het opmerkelijke hierbij
is dat juist Duitsland, tot nu toe het voorbeeldland in de EU wat betreft klimaat,
met zijn “Energiewende” in 1980 al begonnen, met zijn uitgebreide windparken op
land en in de zee, solar parken en
zonnepanelen op huizen, zich verzet tegen de 1.5° en in 2050 geen CO² uitstoot
meer.
Dat Polen, Hongarije en
Tjechië, landen vanuit een achterstand nu in volle economische ontwikkeling met
een sterk groeiende vraag naar energie en elektriciteit zich niet willen binden
aan dit 1.5 en 2050 doel valt te begrijpen, maar van Duitsland dat zich reeds
al deze inspanningen heeft getroost is dat verwonderlijk.
Maar na verloop van tijd
zijn er meer dingen die eigenljk verbazingwekkend zijn, van begin tot einde.
Op donderdag 23 juni
2016 vond het Britse referendum plaats over uit de EU gaan of erin blijven, de
Brexit.
51.9% stemde voor
“leave”, 48,1% stemde voor “stay”.
Waarom wilde deze
(kleine) meerderheid uit de EU?
Ik denk dat de twee
voornaamste redenen waren: eigen zeggenschap en immigratie.
De Britten wilden weer
hun eigen wetten kunnen maken en niet de door Brussel opgelegde aanwijzingen en
directieven moeten volgen en zij wilden zelf bepalen wie hun land binnen mocht.
GB is trouwens nooit een
Schengenland geweest en had dus nog steeds theoretisch eigen grenscontroles.
Op 29 maart 2017 werd
via artikel 50, het uittredingsartikel in het Verdrag van Lissabon de
uittreding officieel vastgesteld.
Op vrijdag 29 maart a.s.
is het volgens het verdrag van Lissabon de dag dat de Brexit een feit is, dat
dus het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapt en een geheel zelfstandige staat
wordt.
De tussenliggende twee
jaren moesten worden gebruikt om de wederzijdse voorwaarden voor de uittreding in
onderling overleg vast te stellen.
Dat onderhandelen over
die voorwaarden is een rampenscenario geworden.
De EU wilde de maximaal
mogelijke zeggenschap over handel en douane behouden, het VK de minst mogelijke
zeggenschap toestaan.
Daarbij was de finale bottleneck het Ierse eiland waarvan
Ulster, Noord Ierland deel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk en het Zuiden
de Republiek Ierland is, geen deel van het VK is en lid blijft van de EU.
De fictieve grens tussen
de Republiek Ierland en het VK Noord Ierland is een hefboom in handen van de EU
want met geen enkele mogelijkheid kan er een physieke grens tussen de beide
komen en dus geen grens tussen EU en het VK.
Daardoor zou het VK zich
dan moeten blijven onderwerpen aan alle Brusselse regelgeving over vrijhandel
en douane Unie en heeft het VK geen enkele zeggenschap daarover.
Totdat er een oplossing
is gevonden voor die denkbeeldige grens.
Misschien wordt die
nooit gevonden want beide partijen moeten ermee instemmen en dat houdt in dat
het VK voor onbepaalde tijd, misschien eeuwig, onder de EU douane unie wetgeving
blijft vallen, zonder enige zeggenschap erover.
Want een clausule om een
tijdslimiet te stellen is uitgesloten voor de EU en andere minder bindende
afspraken zijn te vaag.
Er is nu een zij het
kort uitstel voor de echte uittreding maar in feite zijn er twee mogelijkheden:
-Het VK geeft toe en
blijft gebonden door de douane unie en andere (nog te bepalen) voorwaarden die
het dichter of minder dicht bij de EU ne brengen: de “soft” Brexit zonder
zeggenschap.
-Het VK geeft niet toe
en er komt een uittreden zonder overeenkomst, een “hard Brexit” en alle banden
tussen de EU en het VK worden verbroken.
Het eerste is hard voor
het VK, het tweede hard voor beide want de economieën van veel EU landen zijn
nauw verbonden.
Voor beide partijen zal
de economie vooral in de eerste jaren daardoor behoorlijk geschaad worden.
Beide partijen zijn
(maar geven dat niet toe) in hun eigen egelstelling teruggtrokken met de EU als
partij met de meeste troeven.
Mijn overpeinzingen gaan
over een andere keuze in een nieuw referendum, want het volk moet beslissen,
tussen:
-Een harde breuk met de
EU en daarna weer opbouwen van banden.
-In plaats van een softe
Brexit met nog heel veel Brusselse regelgeving op de voornaamste gebieden, immigratie,
handel en douane rechten en handelsverdragen zonder enige zeggenschap van het
VK daarover, artikel 50 alsnog intrekken en de EU regelgeving aanvaarden maar
dan met medezeggenschap erover als lid van de EU met vertegenwoordiging in het
EU parlement, zitting in de allerbelangrijkste Raad van Regeringsleiders (met
veto recht), Raad van Ministers en Europese Commissie (=Brussel).
Maar als men zo is
vastgebeten in een reeks onderhandelingen is dat moeilijk.
Maar die
onderhandelingen zijn in feite uit de handen van de referendum stemmers voor
Brexit genomen door de regering, daarna door May zelf en nu door het parlement,
iedereen bemoeit zich ermee en er is een complete chaos.
What about the people?
Die zouden, beter
ingelicht dan in 2016 (referendum) nu met de kennis van alle onderhandelingen,
strubbelingen en conflicten beter in staat zijn om een keus te maken in een
nieuw referendum tussen twee mogelijkheden: een volledige breuk met de EU of
intrekken artikel 50.
Want “soft” betekent hoe
dan ook onderworpen zijn aan veel Brusselse wetgeving zonder er iets over te
zeggen te hebben.
En die twee keuzen zijn
heel duidelijk.
Maar, zoals altijd zijn dit
alleen maar de overpeinzingen van een oude erbuiten staande belangstellende
leek.
Overigens ben ik ervan
overtuigd dat het klimaat voortdurend verandert.
Ik ben er ook van
overtuigd dat de mens een enorme invloed heeft op de natuur en daardoor ook op
de ontwikkelingen van het klimaat, bijvoorbeeld door ontbossing,
verstedelijking en mijnbouw, landbouw, veeteelt en de onstuitbare groei van de
wereldbevolking waardoor het landschap verandert.
Maar ik ben er niet van
overtuigd dat de stroom van voorspellingen van klimaatactivisten over toekomstige rampen voornamelijk door CO² uitstoot wordt
veroorzaakt.
Zo simpel lijkt me de
natuur niet te zijn als ik artikelen van beide zijden van het klimaatspectrum
van tijd tot tijd lees
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire