Debat klimaatakkoord,
Stagnatie of Langzamer
Groei,
Schuld en Rente.
Er is maar al te veel
te overpeinzen.
Er is een wirwar van
door elkaar lopende elkaar kruisende en onderling beïnvloedende ontwikkelingen.
Tezamen zullen zij
een grote invloed hebben op de toekomst van de komende generaties.
Maar er is een gevaar
dat teveel tunnelvisies en ideologieën en idealen het verband er tussen zullen overschaduwen.
Als voorbeeld zie ik
de controverse over de zeehonden opvang die geprofessionaliseerd zou worden.
De organisaties
vinden dat er in de nieuwe opzet te
weinig aandacht is voor de belangen van zeehonden, zo lees ik.
Alleen door menselijk
toedoen gewonde zeehonden zouden moeten worden geholpen.
En het gaat goed met
het zeehonden bestand.
Maar dat was onaanvaardbaar
voor de organisaties.
Voor de zeehonden
moet alles wijken en dus stappen zij uit het overleg.
En steeds wanneer ik
hoor praten over onze normen en waarden en onze cultuur alsof die beide een
eeuwige waarde hebben moet ik wat glimlachen.
Als ik die steeds heb
zien veranderen sinds de tweede wereldoorlog weet ik dat zij even onderhevig
aan ontwikkeling zijn als de mens zelf.
Wie
nog dacht dat de Centrale Banken geen invloed hebben op de aandelenkoersen
verandert misschien nu toch van mening.
Onder
de druk van teruglopende koersen en de problemen wereldwijd onder andere door
de laatste verhoging van de FED rente tot 2.5% heeft de FED besloten het
“tightenen”, dat is het verlagen van de FED balans door de opbrengst van
aflopende door de FED als QE opgekochte
staatsobligaties niet opnieuw te beleggen (dus zoals de ECB wel gaat doen) maar
die miljarden uit de geldcirculatie te halen, te verminderen.
Ook
zal de FED andere effecten mee laten tellen bij de beoordeling of de rente
verder verhoogd zal of kan worden, een voorzichtiger beleid dus.
Eigenlijk
vreemd want de USA economie draait goed, de werkloosheid is ongekend laag, de
inflatie niet te laag, maar ik heb in
mijn achterhoofd dat hier ook politieke achtergronden zijn.
Voor
de USA handel is een lage rente, die de dollar niet te veel laat stijgen in
waarde, gunstiger voor het terugdringen van het tekort op de handelsbalans, bovendien moet, zo dacht ik, ongeveer 1
biljoen dollar extra door de staat worden geleend en een lagere rente is
daarbij gunstiger voor de begroting.
Onmiddellijk
reageerden de aandelenmarkten en de koersen begonnen weer te stijgen.
Wereldwijd,
want ook in de eurozone is de wereldwijde vertraging van de groei (of het
gevaar voor recessie, negatieve groei, krimp dus) te merken.
Kijk
maar naar onderstaand PMI index overzicht.
Weliswaar
blijft er voor de meeste landen nog groei (boven 50) maar die groei is wel
afnemend.
De
Europese Centrale Bank zal hier ongetwijfeld op moeten reageren hoewel zij toch
nog steeds een losse, ruime politiek voeren: de bedragen voor afgeloste door de
bank opgekochte staatsleningen blijven
in de circulatie, er worden waarschijnlijk nieuwe obligaties voor aangekocht en
de rente blijft laag.
Sinds
2000 zijn de rentetarieven van de ECB gezakt van bijna 5% naar nu 0%. Zoals
blijkt uit de volgende grafiek.
Het
is duidelijk dat dat een grote invloed heeft op het rendement van spaargeld.
Wat
de ECB als middelen bij groeiverlaging of recessie overblijft zijn nieuwe (of
vervangende) langdurige leningen aan banken tegen een nul rente tarief (ltro) waardoor
de banken ruimte krijgen om leningen te verstrekken tegen lage rente.
Of
het schrikbeeld van negatieve rente waardoor spaarders en pensioenfondsen nog
eens extra getroffen zouden worden.
Ik
denk dat we nog nauwelijks van een open economie kunnen spreken, door de
invloed van vooral de centrale banken met hun monetaire politiek lijkt het meer
en meer een geleide economie te worden.
Maar
de huidige situatie na vele jaren van geld creëren en renteverlagingen hebben
naar mijn zeer persoonlijke mening niet veel economische zoden aan de dijk
gezet.
De
(wereld)economie kan de gevolgen van het (deels) stopzetten van QE en lage
rente, dus het normaliseren van de economie, kennelijk niet opvangen en
verlenging van de geldverruiming en goedkoop lenen lijkt noodzakelijk.
Natuurlijk
spelen andere factoren mee zoals de wil van de USA hun handelsbalans die al
decennia lang negatief is te verbeteren.
Maar
de voornaamste elementen zijn de groeivertraging in China, de dreigende voor zowel de EU als het VK, vijandige
Brexit, een minder grote geldvoorraad
en hogere rentetarieven, een gevolg van
het verminderen van wat men stimulatie noemt maar in feite steun is door geld
te creëren.
Met
daarbij als bijwerking het vergroten van de al bestaande schuldenberg.
De
schuld van de eurozone landen is in 2017 sinds het jaar 2000 meer dan
verdubbeld (103%) in euro’s terwijl het GDP in euro’s met 67,8% is gestegen.
Zie
de volgende plaatjes.
Daarbij
moeten we, zo denk ik, tevens betrekken dat de ECB 2.55 biljoen euro’s heeft
bijgedrukt om eurolanden staatsobligaties op te kopen en zo de
rentelast voor die euroschuld uiterst laag of zelfs negatief te maken en zo de
economie nog meer heeft ondersteund.
Maar
een staat kan volgens de MMT (Modern Monetary Theory) toch niet failliet gaan,
want de staat (als die tenminste die bevoegdheid heeft, want die ligt nu in
handen van de onafhankelijke centrale banken) kan ongelimiteerd geld
bijdrukken.
Schrale
troost want dan is er juist het gevaar van inflatie en hyperinflatie.
Dus een keus between the devil
and the deep blue sea.
2018
was wat economische groei betreft al minder rooskleurig dan 2017 en de
prognoses van IFM, OECD en voor de eurozone de EC voor 2019 zijn al enkele
malen naar beneden bijgesteld.
Nu
in januari 2019 is de groei prognose voor dit jaar voor de eurozone weer verder
bijgesteld van 1.9% naar 1.3%, een daling van 0.6% en voor de EU als geheel van
1.9% naar 1.5% en voor 2020 voor de eurozone van 1.7% naar 1.6% en voor de EU
van 1.8% naar 1.7%.
Ook
voor 2018 zal de groei lager uitkomen dan in de prognoses.
De
Global Manufacturing Index daalde voor januari 2019 naar 50.7 (december 51.7).
In
de eurozone is de daling ook zichtbaar:
Nederland
blijft het binnen de eurozone het best doen, Duitsland is een onverwachte
daler.
De
diesel problemen spelen daarbij ook een rol.
Dat
de lasten voor de burger, nu de EU en ook de Nederlandse regering de streefgetallen van het Parijse akkoord om de
uitstoot van CO2 te verminderen en te neutraliseren heeft overgenomen, flink
zullen stijgen is wel duidelijk.
Als
voorbeeld de prijsstijging in Duitsland van de elektriciteitsprijs in het kader
van de energiewende, met nu een belastingdeel ervan van meer dan 50% en zo de de
hoogste prijs in de EU:
Die
stijging van de elektriciteitsprijs is bovendien slechts een deel van de totale
kosten.
In ieder geval is er nu met het ontwerp
klimaatakkoord door de politiek een knoop doorgehakt in de klimaat controverse
tussen activisten en sceptici en zal de politiek duidelijkheid moeten geven over de te nemen
maatregelen.
Nu
komt de discussie niet meer over “of” maar over “hoe”, de discussie over de uitvoering van dat besluit,
waarbij kernenergie kennelijk wordt uitgesloten.
In
mijn vorige blog heb ik als mijn mening gegeven dat uiteindelijk de burgers de
kosten zullen moeten dragen, de staatsinkomsten zijn immers het deel van het
GDP dat door de overheid in zijn begroting via belastingen en heffingen wordt
opgeëist, subsidies en belastingverlichting voor sectoren komen dus ten laste
van de belastingbetaler.
Ook
zal nog moeten worden besloten hoe de “backup” te regelen omdat er nog steeds
geen oplossing is voor het opslaan van elektriciteit in de enorme mate die
nodig is om periodes met te weinig wind en zon te overbruggen en hoe die backup
te financieren.
Daar
wordt in het ontwerp niet ingegaan.
Ook
zal moeten worden nagegaan wat de rol van Nederland binnen de EU moet zijn bij
de energie revolutie.
Dat
is een politieke verantwoordelijkheid.
Als
niet de andere EU leden soortgelijke maatregelen treffen als in het ontwerp akkoord
aangegeven zal de Nederlandse concurrentiepositie en dus de economie daaronder
lijden en zal bovendien het effect op de uitstoot in de wereld miniem zijn.
Hier
is, naar mijn idee, het noodzakelijk dat de EU landen alle hetzelfde beleid
voeren en soortgelijke maatregelen treffen en uitvoeren.
Dat
dat overigens wereldwijd niet zal gebeuren en landen met de grootste uitstoot
tot 2030 uitstel hebben is zeker.
Als
ondernemingen om kosten redenen zouden uitwijken naar landen die minder
maatregelen nemen zou dat de uitstoot slechts verplaatsen en niet verminderen.
Dan
is het slechts symbool politiek met hoge kosten.
Wat
die kosten betreft, de eurozone werkt nog steeds zakelijk gezien met verlies.
Natuurlijk
zullen de grote investeringen nodig voor uitvoering van de vermindering van de
CO2 uitstoot een flinke invloed hebben op de schuldontwikkeling.
Pas
als er een behoorlijke groei is en een positieve begroting kan de enorme
eurozone schuld worden verminderd.
De
kans daarop is in 2018, na een veelbelovend 2017, niet aanwezig en bij een
verder teruglopende groei, gezien de laatste flink lagere prognoses, nog ver weg.
Tot
nu toe is de eurozone begroting vrijwel altijd negatief geweest, een constant
begrotingstekort d.w.z. er is steeds door de overheid meer uitgegeven dan
binnenkwam.
Zie
de volgende grafiek die de begroting van de eurozone en EU laat zien van 1999 tot
2017.
Want
het is natuurlijk eenvoudig te zeggen dat pas bij een tekort van meer dan 3% de
Europese Commissie zou moeten ingrijpen (hetgeen nog nooit, behalve bijna bij
Italië) echt is gebeurd.
Maar
elk begrotingstekort doet de schuld in euro’s toenemen.
Dat
dat tekort te financieren viel is grotendeels te danken aan de lage rentestand
door de ECB vastgesteld en doordat er voldoende kapitaal beschikbaar was uit de
bijgedrukte 2.55 biljoen euro.
Door
de lage rentestand en de achterblijvende loonontwikkelingen gepaard aan de lage
financieringskosten voor het grote bedrijfsleven zijn daarbij de verschillen tussen arbeidsbeloning en kapitaalsvermeerdering,
tussen lage inkomens en hoge inkomens steeds
toegenomen.
Bezie
in dat licht de volgende grafiek die laat zien hoeveel gezinnen in de EU niet
in staat zijn hun huis behoorlijk te verwarmen.
Afgezien
van het feit dat dit weer de zeer grote koopkracht verschillen tussen de EU
lidstaten toont is hierin eveneens te zien wie het meest zullen gaan lijden
onder stijgende elektriciteitskosten.
Uiteraard
zijn er inkomensgroepen voor wie die stijgende prijzen geen probleem zullen
zijn.
Ik
heb, cynisch gezien, de indruk dat de deelnemers aan het klimaatoverleg in 2015
in Parijs die juichten bij het tekenen ervan tot die groep zullen behoren.
Klimaatakkoord
en zeehondenhulp zijn slechts onderdelen in een gecompliceerde wereld met
talloze onderling afhankelijke vraagstukken.
Er
komt veel meer kijken voor het zeker stellen van de wereld voor ons nageslacht.
Maar
tunnelvisies en wegkijken zouden dat kunnen doen vergeten.
Maar
zoals altijd en immer, dit zijn alleen maar de overpeinzingen van een volslagen
leek op leeftijd die de wereld in en na
de tweede wereldoorlog zo drastisch heeft zien veranderen
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire