Klaar of Niet Klaar voor de volgende ronde
Het was duidelijk dat de betrekkelijke rust van de
vakanties een abrupt einde zou krijgen in de Europese Unie.
Niet alleen door komende Duitse verkiezingen,
hervormingsplannen in Frankrijk en coalitieonderhandelingen in Nederland die
juist een afwachtende sfeer scheppen.
Want pas als Macron slaagt in zijn hervormingen
van het Franse arbeidsrecht en Merkel weer heerst in Duitslands met nu nog de
vraag of dat samen met de socialisten of met de liberalen of met daarbij ook
nog bijvoorbeeld de Groenen, kan er gehandeld worden want elke combinatie heeft
zijn eigen prioriteiten die van invloed zijn op de toekomst van de EU en vooral
de eurozone.
Maar op dat niveau tellen de Nederlandse coalitie
onderhandelingen niet mee, die beperken zich tot brandende conflicten over
leraren basis onderwijs salarissen.
Een veelvoud van problemen en ideeën komt snel opdagen
binnen de EU en daarbuiten.
Het bizarre van één van deze problemen is dat hij
veroorzaakt wordt door de opleving van de eurozone economie.
Er is nu eurozone wijd een, zij het
bescheiden, groei van het Gross Domestic
Product, het BBP.
Wereldwijd is er eveneens een opleving, een groei
groter dan die in de eurozone.
Het is dus geen geisoleerd eurozone verschijnsel.
Het lijkt erop dat de periode van recessie voorbij
is en de prognoses zijn positief.
Voor mij als amateur bekijk ik nu op mijn manier
hoe op die (cyclische) opleving wordt gerageerd.
In ieder geval voorzichtig, want er zijn nog veel problemen
op te lossen waarvan een van de belangrijkste is de wereldschuldenberg die nog
nooit zo groot is geweest als nu.
Het einde
van de recessie en aantrekkende groei in de eurozone zou ertoe kunnen leiden
dat de ECB het maandelijks opkopen van 60 miljard aan staatsobligaties
gefinancierd met nieuw geschapen geld zou kunnen stoppen en de rente van
negatief naar positief brengen.
Dat zou
niet abrupt moeten gaan maar via een terugbrengen van de maandelijks
bijgedrukte 60 miljard euro om geen schokeffect teweeg te brengen.
Eind 2017
is het officiële einde van de overeengekomen QE periode.
Dat dan ook
inderdaad een einde aan de QE zal komen gelooft vrijwel niemand.
Misschien
een doorgaan met minder tientallen miljarden per maand en langzaam afbouwen.
Dat is
echter nog niet zeker, Draghi heeft zich er nog niet over uitgesproken,
wellicht dat hij dat wel zal doen in de september vergadering van het ECB
bestuur.
Men zou voor
doorgaan als reden kunnen opgeven dat de inflatie nog niet die heilige 2% heeft
bereikt waarover ik in mijn vorige blog geschreven heb en ook dat er nog geen
reële loonsverhogingen tot stand komen.
Maar voor
de FED in de USA is dat geen bezwaar geweest.
De FED was
al gestopt met de QE en heeft de rente al een keer verhoogd en mogelijk volgt
dit jaar nog een tweede verhoging want de USA groei in het tweede kwartaal 2017
is bijgesteld van 2,6 naar 3%, een gunstige ontwikkeling.
De FED is
zelfs bezig, zij het voorzichtig, het tijdens de QE bijgedrukte geld uit de circulatie
te halen bij het vervallen van de opgekochte obligaties en de betaling ervan
aan de FED.
Pas als die
operatie is voltooid, en de balans van de FED het pré crisis peil weer heeft bereikt
is de toestand genormaliseerd.
De ECB
echter gaat in ieder geval, als ik de woorden van Draghi goed begrijp, de nieuw
geschapen 2.2 biljoen van de QE niet uit de circulatie halen maar
“herinvesteren”, d.w.z. bij het vervallen (en rollover) van obligaties het geld
dat daarvoor binnenkomt niet uit de circulatie halen maar er wederom obligaties
voor opkopen.
Dat wil dus
zeggen dat de tijdens de QE meer dan 2.2 biljoen bijgedrukte euros op de balans
van de ECB zouden blijven staan en de ECB dan
in feite ongeveer 25% van de eurozone staatsschuld in bezit heeft en
houdt door van oude obligaties te incasseren en dat geld dan weer te benutten om nieuwe
obligaties op te kopen.
Een soort
generale inruil aktie.
De ECB is daarmee
dan de voornaamste schuldeiser van de eurozone, de eurolanden dus, geworden.
Men zou
zich daarbij kunnen afvragen of dat wel de taak van de ECB zou zijn.
De toestand
van voor de crisis wordt dus niet hersteld.
De ECB zou
theoretisch oneindig lang op deze wijze kunnen blijven doorgaan en steeds
vervallen obligaties omkopen voor nieuw uitgegeven obligaties en zo permanente
schuldeiser van de eurozone landen zijn.
sinds 1999, invoer van de euro, is de balans van de ECB opgelopen van 800 miljard naar 3500 miljard en eind 2017 4000 miljard waarvan 2200 miljard leningen
Dat de
rente niet binnen afzienbare tijd verhoogd zou worden lijkt vast te staan.
Er moeten
natuurlijk redenen zijn waarom de ECB een zo van de FED afwijkende politiek
volgt.
Want het
zal duidelijk zijn dat in deze tijd van globalisering de monetaire politiek een
wereldomvattende uitwerking heeft en een wereldwijde afstemming nodig heeft.
De door de
FED en ECB bijgedrukte gelden hebben hun weg over de gehele wereld gevonden en
de 2.2 biljoen ECB euros zijn beslist niet voor het grootste deel in de
eurozone economie geïnvesteerd maar door de internationale banken wereldwijd
geinvesteerd.
De politiek
van de centrale banken moet dus ook op elkaar worden afgestemd.
Met dat
(cyclische) opleven van de eurozone economie komt dus ook de bewustwording dat
het van de QE en negatieve rente afkomen misschien wel even grote problemen met zich meebrengt
is als het invoeren ervan in 2015 om de gevolgen van de Lehmann crisis het
hoofd te bieden en de eurozone, zoals Draghi in
2012 zei, kost wat kost te redden.
Problemen
die voor een flink deel de (onbedoelde?) neveneffecten zijn van die QE en nul
rente.
Allereerst
natuurlijk de lage, negatieve en nul rente.
Die lage
rente heeft staten en bedrijven en particulieren in staat gesteld tegen lage,
vaak nul tarieven of zelfs negatieve rentetarieven (dus geld toekrijgen bij de
lening) leningen af te sluiten die bij een normale rentestand onbetaalbaar
zouden zijn geweest.
Dat heeft voor
verreweg de meest eurolanden geleid tot torenhoge staatsschulden die ver
uitgaan boven de 60% die toegestaan is volgens de Rule Of Law, het Verdrag van
Maastricht en het Stabiliteits en Groei Pact.
____________________________________________________
____________________________________________________
erloop van de rente tarieven van de ECB van boven 4% in 2001 en 2008 naar 0. Vanaf de 2008 crisis aan is de lage rente politiek van de ECB goed zichtbaar
___________________________________________________________
De 10jaars
rente voor leningen is abnormaal laag door het nul rente tarief beleid van de
ECB.
Vergelijk
de tarieven bij landen buiten de EU.
Zou de ECB
het opkoopprogramma aflsuiten en geen obligatieaankopen meer verrichten dan
zouden de tarieven marktconform omhoog schieten.
Datzelfde
indien de ECB renteverhogingen zou doorvoeren.
Want
marktconforme rentetarieven zouden anders bij het oversluiten van vervallen
leningen de verschuldigde rente onbetaalbaar maken.
De
eurolanden hebben overgrote schuldfinanciering gebruikt voor consumptieve
doeleinden in plaats van investeringen.
Dat was
alleen mogelijk door de steun hierbij door de ECB.
______________________________________________________________
___________________________________________________________
de staatschulden eurolanden 1999 (invoer euro), 2012 (herstel na Lehman crisis) en 2017. Het oplopen ervan van EU eis tot onhoudbaar is duidelijk in de getallen te zien, evenals de groeiende verschillen tussen de lidstaten
__________________________________________________________
Dezelfde
schuldfinanciering heeft het ook mogelijk gemaakt structurele hervormingen die
anders noodzakelijk zouden zijn geweest om als land te overleven te ontgaan of uit
te stellen.
Daardoor
zijn deze landen in feite aangewezen op blijvende steun van de ECB om overeind
te blijven.
De ECB kan
deze steun dus niet stop zetten.
En ook de
sterke lidstaten, die die steun niet nodig zouden hebben, profiteren ervan om
extra te groeien waardoor de verschillen tussen de eurolanden onderling nog
zijn toegenomen.
Wat voor de
eurostaten geldt gaat evenzeer op voor het bedrijfsleven.
Bedrijven
kunnen door lenen tegen nul tarief voort blijven bestaan ook al zijn ze niet
normaal levensvatbaar.
Zij kunnen
kostenloos kapitaal aantrekken waardoor ze kunnen blijven doorbestaan als zgn
“zombie” bedrijven en door dit nul tarief kunnen ze concurreren met wel
levensvatbare bedrijven.
Gaan de
rentetarieven stijgen dan zullen ze over de kop gaan met alle gevolgen van dien
voor de kredietverschaffers zoals de banken.
Grote bedrijven
kunnen door het nul tarief kostenloos geld lenen om hun eigen aandelen terug te
kopen, dus niet voor investeringen en innovatie maar om geen divident te hoeven
uitkeren.
En dat
alles officieel alleen maar om de inflatie nabij die vermaledijde 2% te
krijgen.
Want dat is
het enige doel van de QE en lage rente zoals de ECB herhaaldelijk heeft
vermeld.
De andere
gevolgen waren neveneffecten waar de ECB nauwelijks belangstelling voor leek te
hebben.
Maar dat is
de officiële kant.
In de
praktijk was de QE en de nul en negatieve rente noodzakelijk om de eurozone in
stand te houden, de zwakkere lidstaten voor omvallen te behoeden.
Het was een
middel om de zwakke lidstaten de tijd te geven om door hervormingen genoeg
eigen economisch potentiëel op te bouwen om aan de voorwaarden te gaan voldoen:
op de duur 0,5% tekort (geen 3%!!!) en maximaal 60% schuld.
Maar
paradoxaal heeft deze tijdoverbruggende hulp er toe geleid dat de dwingende
noodzaak voor hervormingen verminderde en hervormingen dus uitbleven of tekort
schoten zodat de zwakkere landen geen inhaalslag tot stand hebben gebracht en
dat de sterkere landen er extra van hebben geprofiteerd zodat de verschillen
nog groter zijn geworden.
Dat is het
vraagstuk dat aangepakt zal moeten worden.
Zowel
Duitsland als Frankrijk willen een verdere integratie van de eurozone.
Beide zijn
voorstander van een Minister van Financiën voor de eurozone en een soort
investeringsfonds.
Maar in
Duitsland is Schauble altijd voorstander geweest van een overbrengen van de
toezichthoudende taak van de Commissie naar één aparte Functionaris hiervoor
die er op toeziet dat de lidstaten zich houden aan de regels (dus 3% en 60%) en
ook ingrijpt bij afwijking ervan.
Dat zou, in
mijn optiek, dan de functie zijn van die Minister van Eurozone Financiën.
Frankrijk
(en de zuidelijke landen, naar ik meen), wil echter veel verder gaan.
Daar is het
een Minister van Financiën met een eigen eurozone budget en investeringsfonds.
Het is de
aloude botsing van inzichten.
Duitsland
(en aanhang) dat vindt dat de eurolanden zelf hun zaken op orde moeten houden
en zich dus moeten houden aan de verdragen en het uitgebreide S&G Pact en
moeten hervormen om dat te verwezenlijken waarbij het ESM als
noodfonds/investeringsfonds steun kan bieden onder gecontroleerde voorwaarden
(zoals bij Portugal, Ierland en Griekenland is gebeurd).
Frankrijk
(en de zuidelijke landen) zijn juist van mening zijn dat de austerity door
verdragen en S&G Pact opgelegd hun de mogelijkheden hebben ontnomen door
grotere leningen investeringen te kunnen plegen die door grotere groei de
schulden houdbaarder zouden hebben gemaakt, d.w.z. percentagegewijs t.o.v. BBP doen
krimpen (maar niet in euros).
Zij willen
een constructie van grotere fiscale eenheid door dat Ministerie van Financiën
en eigen budget en gezamenlijke schuld naast een Europees Investerings Fonds
(zoals het IMF).
Dat eist
wel nieuwe verdragen en een nieuw S&G Pact en hangt ook af van de samenstelling van de
toekomstige regerings coalitie in Duitsland.
De hamvraag
blijft of het bij het Franse scenario de zwakkere landen lukt zich zo te
ontwikkelen dat zij zich kunnen meten met de sterke landen of dat in tegendeel
de animo om impopulaire hervormingen door te voeren afneemt en de sterkere
landen verzwakken omdat zij steeds de tekorten van de zwakkere landen zouden moeten
aanvullen.
In feite de
vraag of het hoe dan ook mogelijk is voor de zwakkere landen zich te
ontwikkelen to het niveau van de sterkere lidstaten.
Of dat we
ons moeten neerleggen bij de historische ervaring dat er altijd grote
economische verschillen zijn geweest tussen de huidige eurolanden en dat die
ook binnen elke vorm van eurozone zouden blijven bestaan.
Dat er een
Noord Italië - Zuid Italië situatie wordt geschapen.
Maar dit zijn zoals altijd alleen maar de
persoonlijke overpeinzingen van een belangstellende leek die mogelijk de zaken
vanuit een te beperkt perspectief en inzicht in deze ingewikkelde materie
beziet.
Volgende keer meer hierover.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire