Money, Money
en de
ECB boom waar dat geld aan groeit.
Nauwelijks begint
de toekomstige bankenunie vorm te krijgen of er wordt alweer van de regels
afgeweken, via een ontsnappingsclausule. Maar zeer ongeloofwaardig. Twee
Italiaanse banken zijn door de ECB als niet levensvatbaar verklaard en moeten
dus volgens de nieuwe regels worden afgebouwd. De aandeelhouders en schuldeisers
moeten betalen en de belastingbetaler niet. Helaas bouwt Italië, tegen de
bankenunie regels in, de banken af volgens het Italiaans recht en steekt de
Italiaanse staat en dus de belastingbetaler (en dus de eurozone) er 17 miljard
euro in om de eigenaren te beschermen. Zo wordt de geloofwaardigheid van de
bankenunie bij de eerste de beste crisis al aangetast. Vooral Duitsland is zeer
verontwaardigd, maar daar koop je niet veel voor. De Europese Commissie heeft
kennelijk toestemming gegeven, want anders zou het niet zo hebben kunnen
gebeuren. Een puur politieke beslissing. En in feite de doodsteek voor de
bankenunie, want wie vertrouwt die nu nog.
Austerity is een
vies woord geworden. Volgens de zuidelijke landen en Frankrijk heeft austerity
deze landen de mogelijkheid ontnomen door met een lossere financiële politiek
(dus nog meer lenen dan nu) investeringen te plegen waardoor er snelle
economische groei zou zijn ontstaan die de rampzalig hoge staatsschulden van
die landen tot een redelijk niveau zou doen dalen, dus tot die EU voorgeschreven 60%.
Een Oxford werkgroep komt tot de conclusie : Vergeet die austerity maar, en de groep zegent een fiscaal feest, een nieuwe risico analyse van de staatschulden geeft aan dat er ruimte genoeg is voor nog meer staatsuitgaven en dus schulden.
Maar het stuk
eindigt met: Er zijn echter gevaren, het voornaamste is wanneer de centrale
banken tenslotte hun balans zullen opschonen, dan wordt de risico analyse
minder gunstig, maar dat zal nog lange tijd duren, met misschien de USA als
uitzondering.
En ja, dat gebeurt
nu juist, de FED verhoogt niet alleen stapsgewijs de rente maar is ook
overgegaan tot het geleidelijk uit de circulatie halen van het extra gedrukte
geld bij het vervallen van de ermee gekochte obligaties. Een volgens sommige economen riskante operatie
die de economie sterk zou kunnen schaden. There is the rub.
En de BIS (de bank
der banken) en de Duitse Bundesbank dringen er ook bij de ECB op aan de losse
geldpolitiek te verscherpen nu de economie aantrekt.
Maar, zo geloof ik
als amateur, dat dat juist het gevaar is dat de Oxford groep zo nonchalant
aanroert: de eurozone is aan de ECB
steun verslaafd geraakt en afkicken is riskant.
En dan ook nog,
zoals sommige economen nu zeggen, welke austerity? Want ondanks die austerity, die zuinigheid en
vlijt, zijn de staatsschulden in de eurozone tot boven de 90% gestegen. Een
austerity die schulden veroorzaakt tot zelfs meer dan 130% van het GDP kan toch
moeilijk die naam dragen.
Die austerity
bestaat immers alleen in theorie, zoals zoveel in de Europese Unie. Vanaf het
prille begin heeft geen land zich er aan behoeven te houden, Duitsland en
Frankrijk gaven in 2003 al het goede voorbeeld door de 3% begrotingstekort
grens ongestraft te overschrijden. In allerlei verdragen en pacten kan men dan
theoretisch de teugels strakker aanhalen maar de praktijk ging ongestoord door.
En we moeten niet
vergeten dat elk begrotingstekort, en dus zeker 3% toegestaan tekort, jaar na
jaar de staatsschuld in euros met dat percentage doet toenemen, cumulatief. Dat
straffeloze tekort heeft in de eurozone als geheel de staatsschuld tot boven de
90% gejaagd en die schuld neemt nog elk jaar in euros behoorlijk toe. Die 90%
is bovendien bedrieglijk omdat er verschillen zijn tussen de landen van 130%
tot minder dan 60%.
Hetzelfde geldt
voor de begrotingstekorten.
Kijk maar naar de
tabellen in mijn vorige blogs.
De noordelijke
landen wijten dit alles grotendeels aan een zuidelijke onwil om economische
hervormingen door te voeren zoals zij zelf deden en doen. De zuidelijke landen
verwijten de noordelijke landen op hun beurt dat zij door die austerity zich
niet economisch hebben kunnen ontplooien.
Ik denk op mijn
amateuristische niet door theorieën en modellen geabstraheerde manier dat de oorzaak simpelweg is dat landen
die zo sterk verschillen in economische potentie en cultuur, zoals allang voor
de invoering van de euro bekend was, nooit in een en dezelfde munt met een en
dezelfde fiscale grensregels terecht hadden mogen komen.
Maar ideologie en
economie zijn slechte bedgenoten. En de ideologie was en is “the ever closer union” waarbij men
vergat dat die ook het effect van een wurgslang zou kunnen hebben. We hebben
het steeds over diversiteit behalve als
het over die ever closer union gaat, dan wordt het eenheidsworst.
Het is het alleen
maar doordat de ECB per maand 60 miljard nieuwe euros in de economie blijft pompen (of liever gezegd grotendeeels in
de effecten beurzen) en dat door die enorme geldtoevoer (die grotendeels naar buiten de eurozone verdwijnt, want de
investeringslust binnen de eurozone is niet bepaald overdonderend groot) de
rentetarieven (ook een kwestie van vraag en aanbod) dermate laag zijn dat de
eurolanden deze lage rente kunnen opbrengen en er soms nog door de negatieve
rente op verdienen.
Ook het
bedrijfsleven kan profiteren van leningen tegen soms negatieve rente, dus geld
toe.
Natuurlijk groeit
daardoor de economie in de eurozone, zij het met grote verschillen tussen de
eurolanden, maar het is schuld gefinancierde groei, en gezien de enorme ECB stimulering
ook geen bijster sterke groei.
De ECB is overigens
door haar opkooppolitiek de grootste schuldeiser van de eurozone geworden en
haar vorderingen op de lidstaten nemen nog steeds met 60 miljard euro per maand
toe…..
Wat de situatie nog
nijpender maakt is dat de Amerikaanse FED niet alleen gestopt is met het
bijdrukken van geld maar nu ook begint met het uit de circulatie halen van dat eerder
bijgedrukte geld bij het vervallen van de ermee gekochte obligaties zodat de
balans van de FED, opgezwollen door het vele bijdrukken, weer normalere
proporties kan aannemen.
Volgens velen een
gedurfde operatie, maar volledig in tegenstelling tot wat de ECB doet. Want die
gaat het geld dat vrijkomt bij het vervallen van de door de ECB gekochte
obligaties weer gebruiken voor nieuwe aankopen van staatsleningen.
En wanneer het
bijdrukken van geld om staatsobligaties tweedehands op te kopen zal stoppen
hangt ook nog in het luchtledige.
En vast staat dat,
in tegenstelling tot wat de FED aan het doen is, de ECB rentetarieven niet binnen
afzienbare tijd zullen gaan stijgen.
Die twee zaken
ondanks de grotere economische groei in de eurozone.
Want een krimpende
geldmarkt, en daardoor stijgende rentetarieven, of een verhoging van de
rentetarieven door de ECB zelf, zou nieuwe leningen voor de eurolidstaten veel
te duur maken. En elk jaar vervallen er oude leningen en moeten nieuwe worden
afgesloten.
Kijk naar
Griekenland dat er reikhalzend naar uitziet dat het weer wordt opgenomen in het
opkoopbeleid van de ECB en daardoor weer op de kapitaalmarkt zal kunnen gaan
lenen tegen onnatuurlijk lage tarieven.
Want nu is dat
lenen uitgesloten door de hogere rentetarieven die Griekenland zonder die opkooppolitiek zou moeten betalen.
Zonder opkoopbeleid
van de ECB zouden die veel hogere tarieven ook voor de meeste andere eurolanden
gelden gezien de enorme schuldengrootte die ze al (na zeventien jaar euro) hebben
opgebouwd en ook niet op te brengen zijn.
Het is niet voor
niets dat de EU nu overweegt het ESM (Europese Stabiliteits Mechanisme), oorspronkelijk
bedoeld als noodhulp voor landen die tijdelijk in liquiditeitsproblemen waren
verzeild om het verbod van directe onderlinge financiële hulp in het verdrag
van Lissabon opgenomen te ontlopen) om
te bouwen tot een Eurozone investeringsfonds,
zodat die bedragen niet bij de schulden van de eurolanden kunnen worden
opgeteld. Ook het Junkers
Investeringsfonds wordt daartoe opgetuigd naast de al bestaande Europese
Investerings Bank.
Nadat dus het
verdrag van Lissabon, het Stabiliteits en Groei Pact en de erop volgde sixpacks
en wat dies meer zij niets hebben uitgehaald, dreigt nu, nadat ook de
stimulering door de ECB kennelijk niet de gewenste uitwerking heeft zoals ik al
een aantal malen heb vermeld, als
tovermiddel de verdere integratie van de eurozone te worden aangepakt, met
eurozone minister van Financiën en Eurozone financieel parlement en
gemeenschappelijk budget en schulddeling.
Eerlijk alles delen
en dat zou dan de structurele, op economische verschillende mogelijkheden
gebaseerde verschillen tussen de eurolanden oplossen. Noord en Zuid Italië
spelen in plaats van die structurele verschillen te aanvaarden en te proberen ze
aan te passen door meer diversiteit.
Dat wil zeggen via bijvoorbeeld
een duaal muntstelsel, een voor binnenlands gebruik en de euro als
overkoepelende munt waardoor de landen een eigen rekeneenheid hebben die een
verschillende waarde ten opzichte van die overkoepelende euro hebben en zo
concurrerend binnen de eurozone kunnen worden.
Maar dat eist een
andere insteek dan the ever closer union en dat is nu eenmaal de ideologie.
Maar hoe zouden de 17 andere eurolanden reageren op de verjongde as Duitsland Frankrijk, Merkel en
Macron die samen plannen smeden voor de toekomst van de EU en met name de
eurozone.
Want toen de EU nog
klein was konden Duitsland en Frankrijk gezamenlijk eigenlijk voor de gehele EU
beslissen en we zien nog steeds dat Mw Merkel als woordvoerder van de EU
optreedt, terwijl Tusk president van de Raad van Regeringsleiders is en dus de
aangewezen persoon zou zijn om de Raad van Regeringsleiders te
vertegenwoordigen. Maar de EU is uitgedijd en de centrale en oostelijke
lidstaten hebben een andere opvatting over de EU dan de as D/F, zij zien de EU
voornamelijk als handelszone en niet als fiscale of politieke unie. En ook binnen
de eurozone is er geen gemeenschappelijke lijn en staan noord en zuid tegen
over elkaar, zuinigheid en vlijt contra lossere geldpolitiek en meer schulden.
Zelfs tussen
Duitsland en Frankrijk is er een verschil van inzicht over het oppertoezicht op
de eurozone. Beide zien de huidige situatie met de Europese Commissie als
hoeder van de verdragen en de in feite niet officieel bestaande eurozone
ministerraad als onhoudbaar. Beide willen een centrale toezichthouder,
Duitsland bij monde van Schauble tot nu toe steeds om erop toe te zien en af te
dwingen dat de verdragen worden aangehouden, Frankrijk en de zuidelijke landen
om een toezichthouder in de vorm van een minister van financiën met eurozone
budget, eurozone parlement en eurozone schulddeling (van toekomstige schulden
of zelfs de bestaande schulden) te creëren. Een EU, tegen de verdragen in, van
twee niveaus, hetgeen de oostelijke lidstaten ook afwijzen. En wat Mw Merkel precies
wil weet niemand. Zij wil Macron steunen maar in hoeverre ten koste van Duitslands
(financiële) positie is onduidelijk.
De verschillen in
opvatting tussen de EU (en na de G20 top zullen we weten in hoeverre die
gedeeld worden door de andere G20 landen) en de USA blijken steeds groter te
worden.
De Verenigde Staten
verklaren energie dominant te willen worden en hebben daarvoor ook de middelen.
Zij zijn mede door hun steeds betere en goedkopere exploitatie technieken van
hun enorme shale velden al selfsufficient maar willen nu ook op de exportmarkt
van energie groeien. Nieuwe kerncentrales worden evenmin uitgesloten. En in de
nieuwe wereld van steeds verder gaande automatisering, robotisering, zal de
prijs en constante beschikbaarheid van energie juist een steeds belangrijker
rol in de concurrentie positie van de wereldlanden gaan vervullen.
Niet alleen voor de
ontwikkelde landen maar evenzeer voor de ontwikkelingslanden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire