Vandaag (morgen) is het voor Italië de
dag van het verzet of van de terugtocht
Even er tussen door.
Gisteren was het ook de dag dat in het tot op het bot verdeelde Groot Brittannië twee derde van de kabinetsleden instemde met May' s EU verhouding voorstel.
Naar ik hoor is een minister opgestapt.
Nu moet nog het parlement instemmen met dat voorstel (Brexit kun je het nauwelijks nog noemen).
Dat wordt de beslissende dag: keuze tussen neen en dat betekent een "clean break"dus het afsnijden van de banden of een ja en dat betekent geen vrij verkeer van personen maar voor de rest, de douane unie, het nog minstens twee jaar lang onderwerping aan de EU en misschien wel veel langer als de Ierland/Noord Ierland grens niet geregeld kan worden.
Sommigen zeggen lidmaatschap maar geen stemrecht.
De derde mogelijkheid zou zijn het allemaal vergeten en gewoon lid blijven van de EU met stemrecht.
Het parlement beslist ja of neen.
Met spanning wacht Brittannië's bevolking af.
Een
aanvulling of mijn vorige overpeinzingen over de economische en financiele
stand van zaken in Italië.
Tot dinsdag 13 november had Italië de tijd om dusdanige wijzigingen in
hun begrotingsvoorstel 2019 aan te brengen dat die aan de Brusselse eisen voldoet.
Voor
zover ik lees stelt de Italiaanse regering de verwachte groei voor 2018 terug
naar 1%, maar de realiteit zal gezien de stagnatie van de groei in Italië (maar
ook verminderde groei in andere eurolanden) ongeveer op 0.8% uitkomen volgens
analisten.
Maar
behalve dit houdt Italië vast aan het ingediende budget.
Terwijl
de Europese Commissie bij andere eurolanden nog nooit heeft ingegrepen met een straf
procedure en hooguit een berisping toedient lijkt het bij Italië alle registers
open te trekken.
Ik
heb geprobeerd de Italiaanse situatie te begrijpen.
Italië
wil zijn groei sterk versnellen door een groter begrotingstekort met de theorie
dat door dat beschikbaar komende geld belastingen omlaag kunnen, de bestaande armoede
bestreden, investeringen in innovatie worden gedaan die leiden tot meer werk,
hogere belastingopbrengsten dus een snellere groei van de economie waardoor het
schuldpercentage zakt.
Ik
heb geprobeerd op mijn amateuristische manier dat in een simpel modelletje
samen te vatten.
Het
geeft een aanwijzing maar is uiteraard niet exact van opzet.
De
nominale groei (of krimp) is het verschil tussen het GDP jaar 2 en jaar 1.
Er
moet echter rekening worden gehouden met de inflatie, de waarde vermindering
van de euro elk jaar.
De
inflatie moet van de nominale groei worden afgetrokken om de echte, niet
schijnbare, groei te berekenen.
De
schuld in euro’s is echter wel nominaal, dat bedrag is de staat schuldig,
ongeacht de waarde ervan.
Vandaar
dat voor het gemak in deze simpele berekening alle bedragen nominaal gehouden
worden.
Inderdaad
vermindert de schuld in deze berekening als de groei en tekort inderdaad zo zijn
als door Italië voorgesteld.
De
EC heeft andere percentages berekend voor groei en budget:
En
indien deze lagere prognoses juist blijken te zijn komen de Italiaanse
verwachtingen niet uit.
Bovendien
kunnen deze EC prognoses gezien de wereldwijde dalende tendens in de loop van
dit jaar misschien later nog naar beneden bijgesteld moeten worden.
Waarom
wordt Italië zo hard aangepakt door de Europese Commissie.
Italië
wil de fiscale bepalingen in het verdrag van Maastricht, de restricties op de
fiscale vrijheid van het Stabilisatie en Groei Pact met nog verdere precisering
niet meer aanhouden omdat ze sinds de invoering van de euro economisch
achteruit gegaan zijn in plaats van vooruit.
Als
ik de grafieken in vorige blogs bekijk dan moet ik tot de conclusie komen dat
niet alleen Italië de fiscale grenzen van de euro overschrijdt maar dat vrijwel
alle eurolanden dan deden en vele het nog doen.
Ook
houden ze zich niet alle aan de twintig jaren afspraak van elk jaar het
begrotingstekort met 0.5% terug te brengen en zo op de duur aan de 60% schuld grens
te kunnen voldoen.
Maar
het grote verschil is dat, terwijl andere lidstaten wel het geloof in de
fiscale politiek van de EU, de austerity, belijden al kunnen ze deze niet
uitvoeren, Italië dat geloof afzweert.
Een
andere vraag is of Italië het zoveel slechter doet dan andere eurolanden.
De
schuld was al immers 105% toen ze de euro invoerden en is nu 132%.
Bij
andere landen was die schuld in 2000 bijvoorbeeld 60% en nu 90%.
Percentagegewijs
sterker opgelopen dan de Italiaanse schuld.
Als
eerste voorbeeld neem ik de begrotingstekorten van de drie grote eurolanden,
Duitsland, Frankrijk en Italië.
Duitsland
is na het invoeren van de Harz hervorming langzaam uit het begrotingstekort
gekomen en heeft nu een klein begrotingsoverschot.
Duitsland
heeft dus wel gelijk om bij de eurolanden aan te dringen op duidelijke
hervormingen.
Zij
hebben het met goed gevolg gedaan en andere landen hebben niet zo drastisch
hervormd als zij.
Maar
men kan niet zeggen dat Italië het wat begrotingstekort betreft slechter doet
dan de andere grootmacht, Frankrijk.
Vervolgens
de ontwikkelingen van de staatschulden bij de drie landen in euros.
Ook
hier is het niet zo dat Italië uit de pas loopt.
Natuurlijk
zijn ze met een grotere schuld dan de andere twee begonnen maar de toename
tussen 2000 en nu is niet aanzienlijk slechter dan bij de andere.
Maar
als we de economische groei in Italië vanaf 2000 tot tweede kwartaal 2018
bezien dan blijkt dat wat betreft het Bruto Binnenlands Product betreft Italië
uit de pas loopt en minder presteert.
Dat
lijkt ook de reden te zijn voor de Italiaanse opstelling: de fiscale bepalingen
van de eurozone belemmeren de Italiaanse economische groei.
Italië
kiest principieel voor aan andere aanpak, meer schuld voor nieuwe investeringen
en een op de welvaart van de bevolking gericht beleid.
De
austerity opstelling is dat Italië te weinig heeft hervormd.
De
Europese Unie heeft de nog nooit eerder gedane stap gezet en de Italiaanse
begroting geweigerd en geëist dat binnen drie weken Italië een aan de
voorwaarden voldoende begroting aanbiedt.
Italië
weigert.
Ik
lees hier en daar dat de markt Italië wel zal dwingen zich te schikken door de
onvermijdelijke rentestijgingen bij het doorvoeren van de eigen begroting.
Hoe
zit het met die rente.
Bij
de rente zien we de duidelijke invloed van het rentebeleid van de ECB.
Was
in 2000 een rentetarief van 5,5 of 6% normaal dan zien we een daling bij de
eerste rente ingreep van de ECB gevolgd door een lichte stijging toen de ECB de
rente verhoogde en daarna een veel sterkere daling tot onder de 1% bij de
verdere ECB renteverlagingen en QE.
De
USA rente is toegevoegd om te tonen dat de marktrenteverhoging voor Italië in
oktober na hun budget voorstel internationaal niet exorbitant is en dat
historisch bezien 3.5% of iets hogere rente niets bijzonders is.
In
2010 en 2011 was de rente in Italië zelfs hoger.
Of
er een compromis gevonden wordt of niet, één ding is duidelijk.
De
eurozone functioneert niet optimaal om het zacht te zeggen.
Bij EU landen niet-eurolanden zien we veel kleinere schulden, goede groei en betere
budgets.
Uiteraard
zijn dit, zoals altijd slechts de overpeinzingen van een geïnteresseerde leek
met voldoende tijd om zich er in te verdiepen, maar beslist geen expert.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire